Is een motor van de zaak fiscaal aantrekkelijk?

Is een motor van de zaak fiscaal aantrekkelijk - Blogs - Sanacount

Motor van de zaak, ja of nee?

De meeste organisaties en ondernemers zijn bekend met de auto van de zaak of de fiets van de zaak. Maar hebben jullie al eens gedacht aan een motor van de zaak? Het is ideaal als je geen grote lading hoeft te vervoeren, het zorgt voor tijdsbesparing bij files en je kunt de motor voor de deur parkeren. Maar hoe zit dat met de bijtelling bij een motor van de zaak? En welke kosten zijn aftrekbaar? In deze blog vertelt adviseur Geert Tonissen – zelf fanatiek motorrijder – je alles over een motor van de zaak.   

Vrijheid

Wat is er nu mooier dan het gevoel van ultieme vrijheid op je motor en aftrekbare kosten in jouw onderneming? Een ideale combinatie.  

Bijtelling, hoe zat dat ook alweer?

Als je een auto, motor of fiets van de zaak aanschaft en je deze privé gebruikt, dan betaal je hier bijtelling over in de vorm van extra belasting. Je betaalt dit middels de inkomstenbelasting. Hoe dit werkt, hangt af van de rechtsvorm van het bedrijf en of je eigenaar of in loondienst bent.  

Eenmanszaak of VOF

Als je eigenaar bent van een eenmanszaak of VOF (personenvennootschap), dan betaal je inkomstenbelasting. Je mag dan bepaalde kosten van de motor aftrekken van deze inkomstenbelasting. Welke kosten dit zijn, bespreken we later in de blog. De bijtelling moet je hier echter weer op inkorten. Dit wordt verwerkt in de administratie van de onderneming en uiteindelijk betaalt de eigenaar van de personenvennootschap dus meer inkomstenbelasting.  

Dus stel je voor; de aftrekbare kosten van de motor zijn 1000 euro en de bijtelling is 500 euro; dan mag je 500 euro als motorkosten opgeven voor de inkomstenbelasting.  

Bv, DGA of werknemer

Heb je een bv, dan werkt het net even anders. Een eigenaar van een bv is namelijk in dienst van het bedrijf als directeur-grootaandeelhouder (DGA). Bv’s betalen geen inkomstenbelasting, maar vennootschapsbelasting. Daarom wordt bijtelling geregeld via de loonstrook van de DGA. Het bedrag aan bijtelling wordt op de loonstrook opgeteld bij je loon, waardoor je uiteindelijk meer inkomstenbelasting betaalt.  

Dus stel je voor, je hebt een salaris van 4000 euro en de bijtelling is 500 euro; dan wordt er voor de inkomstenbelasting een salaris van 4500 euro gerekend.  

Ben je een medewerker van een personenvennootschap of een bv en heb je een voertuig van de zaak dat je privé gebruikt, dan werkt dit op dezelfde manier als voor een DGA.  

Aftrekbare kosten

Bij de aanschaf van een motor op de zaak en zakelijkgebruik van minimaal 10%, zijn onder andere de volgende kosten aftrekbaar van de inkomstenbelasting:

  • Afschrijvingskosten over aankoopwaarde + belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm)
  • Leasekosten (bij operational lease)
  • Rentekosten (bij financial lease)
  • Brandstofkosten
  • Onderhoud en reparatie
  • Motorrijtuigenbelasting
  • Verzekeringspremie
  • Motorkleding inclusief helm, laarzen, bagage en andere accessoires, bijvoorbeeld een navigatiesysteem

Overige fiscale voordelen

Bovenstaande kosten zijn dus zakelijk aftrekbaar, maar dat zijn niet alle fiscale voordelen van een motor van de zaak. Andere voordelen zijn:  

  • De btw krijg je terug op het aanschafbedrag als je btw-ondernemer bent.
  • Als startende IB-ondernemer mag je de aanschafkosten van de motor willekeurig afschrijven. Startend ben je de eerste vijf jaar na de start van je onderneming.
  • Je komt in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) van maximaal 28% over het aanschafbedrag (exclusief btw).
  • Bij een elektrische motor dan kom je in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA). Deze regeling geeft een extra aftrek van maximaal 36% over het aanschafbedrag (exclusief btw). 

Berekening bijtelling

De kosten van de motor zijn alleen aftrekbaar van de inkomstenbelasting voor het zakelijke gedeelte. Je betaalt dus enkel bijtelling over het privégebruik van de motor.  

Net zoals bij andere zakelijke middelen zal er een privé-correctie gedaan moeten worden. Dit betekent dat de kilometers die je privé rijdt met je motor niet aftrekbaar zijn. Voor de motor geldt, in vergelijking met het privégebruik van de auto, een vriendelijkere regeling. Bij de auto is de bijtelling een percentage van de cataloguswaarde van de auto, tenzij je kunt aantonen dat je op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden. 

Bij een motor corrigeer je op basis van de werkelijke kosten. Door de totale jaarlijkse kosten te bepalen kan je een kostprijs per kilometer berekenen. De kosten van de privékilometers worden opgeteld bij je inkomen waardoor je dus bijtelling betaald. De privékilometers kun je uitrekenen aan de hand van een kilometerregistratie, al is deze niet verplicht bij een motor. Je mag ook een redelijke schatting maken. De bewijslast van het privégebruik bij een motor ligt bij de Belastingdienst. Woon-werkverkeer is zakelijk voor de inkomstenbelasting. Woon-werkverkeer valt voor de btw echter onder privé(gebruik). De btw-correctie voor de motor is tevens op werkelijke kosten gebaseerd.

Vragen over een motor van de zaak?

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar een motor van de zaak? Motorliefhebber en adviseur Geert Tonissen helpt je graag met vragen over de aanschaf van een motor. Neem gerust contact met hem op.

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen