De werkkostenregeling, vrije ruimte en COVID-19, wat kun jij als werkgever doen?

De werkkostenregeling, vrije ruimte en COVID-19, wat kun jij als werkgever voor jouw werknemers doen - Blogs - Nieuws - Sanacount

De coronacrisis heeft grote impact op iedereen. De dagelijkse dingen die we in 2019 nog voor lief namen zijn nu een droom waar we heel graag naar terug zouden gaan. Thuiswerken is de norm en de economie stevent af op een crisis die nog jaren voelbaar zal zijn. Ook leidt dit persoonlijk tot negatieve gevolgen. Denk aan lichamelijke klachten door gebrek aan een goede thuiswerkplek, je eenzaam en geïsoleerd voelen, het sociaal contact missen, ga zo maar door. De coronacrisis vergt daarnaast óók veel van werknemers. Voor de één meer dan de ander, maar de impact is voor iedereen voelbaar. Als jij als werkgever het geluk hebt dat de crisis een beperkte impact heeft op jouw bedrijf, dan kun je je afvragen of je iets extra kunt doen voor jouw werknemers. Dit leidt tot een begrip dat voor velen nog altijd wat vaag en onduidelijk is: de werkkostenregeling.

De werkkostenregeling, hoe zat dat ook alweer?

Werkgevers mogen volgens de werkkostenregeling een x bedrag per jaar onbelast aan hun medewerkers “geven”. Dit mag in de vorm van vergoedingen, maar ook in de vorm van verstrekkingen. Dit x bedrag heet de vrije ruimte. Deze vrije ruimte wordt berekend als 1,7% van de fiscale loonsom tot 400k euro (en 1,2% van de loonsom boven 400k euro). De fiscale loonsom is het totaal van dat loon waarover loonheffingen worden berekend. In vele gevallen komt dit neer op het bruto loon minus een eventuele werknemersbijdrage aan het pensioenfonds, plus andere bruto vergoedingen of vergoedingen in natura zoals een auto van de zaak, een bruto bijdrage voor de zorgverzekering, et cetera.

Wat kun je zoal met de vrije ruimte?

De vrije ruimte biedt letterlijk “ruimte” om jouw creativiteit op los te laten. Je kunt hiermee de medewerker helpen met het inrichten van zijn of haar thuiswerkplek met een zit-sta bureau, ergonomische bureaustoel of extra scherm om zo lichamelijke klachten te voorkomen. Je kunt de medewerker een geschenk geven om waardering voor de inzet kenbaar te maken. Je kunt (corona-proof) iets organiseren om teams van collega’s toch dichter bij elkaar te brengen en uit hun isolatie te halen. Kortom: de vrije ruimte, is echt vrije ruimte.

Wat als de vrije ruimte te weinig is voor hetgeen ik wil doen?

Het verhaal hierboven klinkt wellicht mooi, maar er zijn natuurlijk beperkingen aan wat kan en mag binnen de werkkostenregeling en de vrije ruimte. Indien de waarde van de vergoedingen en verstrekkingen die jij binnen een kalenderjaar aan jouw medewerkers geeft, boven het limiet van de vrije ruimte uit komt, volgt er een eindheffing. De werkgever betaalt in deze eindheffing 80% belasting over het bedrag dat je over jouw vrije ruimte limiet bent gegaan. 

Het verschil tussen verstrekken en ter beschikking stellen

Goed om te weten: indien jij jouw medewerker helpt met het inrichten van de thuiswerkplek, maar af spreekt dat de verstrekkingen (lees: de bureaustoel, het bureau of het scherm) eigendom blijven van de werkgever, dan gaat dit niet ten koste van de vrije ruimte. In dit geval betreft het namelijk een ter beschikking stelling, en geen verstrekking. De voorwaarde is dan dat de werknemer, zodra hij of zij uit dienst gaat, de goederen retourneert aan de werkgever (of de werknemer koopt ze over voor de dagwaarde).

Valt de reiskostenvergoeding ook onder deze vrije ruimte?

De reiskostenvergoeding valt, in de meeste gevallen, niet onder de vrije ruimte. Deze mag onbelast vergoed worden zolang de werknemer recht heeft op de vergoeding. Alles over de vaste reiskostenvergoeding en de impact van de coronacrisis hierop lees je in de blog: thuiswerken door COVID-19 en reiskostenvergoeding, hoe zit dat?

Wil jij jouw medewerkers een handje helpen?

Wil jij in deze tijd jouw medewerkers een handje helpen en wil je hiervoor gebruik maken van de werkkostenregeling en vrije ruimte, maar heb je hier nog vragen over? Of weet jij helemaal niet hoe je het aan moet pakken en kan jij hier wel wat advisering over gebruiken? Sanacount staat voor je klaar. Neem gerust contact met ons op. 

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Effectief netwerken in tijden van corona - hoe doe je dat BLogs - Nieuws - Sanacount

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe doe je dat?

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe zit dat? Veel mensen werken tijdens de coronacrisis noodgedwongen thuis. Zo ook veel ondernemers. Hierdoor lijkt het lastiger om te kunnen netwerken en jouw netwerk verder uit te breiden. Van fysieke ontmoetingen naar het zoeken van binding op afstand. In beginsel was dit voor ons allen even […]

Read More
Ready for One-Stop-Shop! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce - BLogs - Nieuws - Sanacount

Ready for One-Stop-Shop?! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce

Ready for One-Stop-Shop?! E-commerce is booming business. Het aantal digitale shoppers en bestedingen nam de afgelopen jaren al sterk toe, maar is door de coronacrisis alleen maar harder gestegen. Mede door de coronamaatregel van het sluiten van de stenen winkel is het niet zo gek dat steeds meer ondernemers besloten een webshop te beginnen. Verandering […]

Read More
Sanacount Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Sanacount Corona (COVID-19) update: TONK

Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) Heb jij door de coronacrisis en de gevolgen hiervan een forse inkomensdaling? Bieden de huidige financiële maatregelen zoals de Tozo voor jou onvoldoende hulp? Dan kan je mogelijk (extra) financiële steun aanvragen voor het betalen van jouw woonlasten. Te weinig inkomsten voor noodzakelijke kosten? Het inkomen kan door de beperkende […]

Read More
Faillissement voorkomen De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Faillissement voorkomen? De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst

WHOA – Zonder instemming schuldeisers akkoord op schuldregeling Per 1 januari 2021 ging de WHOA in: de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Dreig jij failliet te gaan omdat jouw bedrijf te hoge schulden heeft? Of zit je al in een faillissement? Dan biedt de WHOA nu een extra mogelijkheid om jouw schulden te structureren. Met […]

Read More
Heb-jij-al-nagedacht-over-bedrijfsopvolging-BLogs-Nieuws-Sanacount-Bedrijfs-en-Belastingadvies.jpg

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging?

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging? Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging? Hoe kan je dit fiscaal vriendelijk regelen? Moet je daar nu al voor in actie komen? Ja, er gaat waarschijnlijk binnenkort het een en ander veranderen in de bedrijfsopvolgingsregeling. Een ondernemer die vooruit wil kijken en nú in actie komt, kan hiermee duizenden […]

Read More
Mag het gebruikelijk loon dga lager zijn tijdens corona - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Uitleg – lager gebruikelijk loon dga tijdens corona, mag dat?

Gebruikelijke loon dga lager tijdens corona? Ben jij directeur-grootaandeelhouder (dga) in jouw bedrijf? Dan gelden er regels voor jouw minimale salaris. Jij moet dan namelijk minimaal een ‘gebruikelijk loon’ verdienen. Wat dit precies inhoudt lees jij in de blog met financiële en fiscale tips voor 2021. Het gebruikelijk loon voor dga’s is verhoogd van […]

Read More
Uitbreiding steunpakket bedrijven na strengere lockdown - Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Uitbreiding corona steunpakket bedrijven na strengere lockdown

Kabinet breidt corona steunpakket bedrijven verder uit na strengere lockdown – Sanacount COVID-19 update De volledige lockdown is verlengd en dit heeft gevolgen voor veel ondernemers. Daarom zorgt het kabinet voor een uitbreiding van het corona steunpakket voor bedrijven. Deze zijn bedoeld om ondernemers die hard worden getroffen door de coronacrisis te ondersteunen. Sanacount zet de […]

Read More
Verbondenheid op afstand - 5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown - Nieuws - Blogs - Sanacount

5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown

Teamspirit behouden tijdens de lockdown doe je zo! Met een verlenging van de huidige lockdown zal thuiswerken de komende tijd de norm blijven. En niet zonder gevolgen: op afstand verbondenheid binnen een team creëren en behouden kan knap lastig zijn. Werknemers missen vaak toch de gesprekjes tijdens de koffiepauze. Of het ‘even naar binnen kunnen […]

Read More
TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan - Blogs - Nieuws - Sanacount

TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan

TOP 20 financiële en fiscale eindejaarstips voor 2021 Het einde van het jaar is in zicht. Veel ondernemers zijn druk bezig om alles op tijd af te ronden voor kerst. Er zijn talloze zaken waar jij aan moet denken voor het einde van het jaar. Uitzoeken waar er eventueel nog financiële en fiscale voordelen te […]

Read More