De werkkostenregeling, vrije ruimte en COVID-19, wat kun jij als werkgever doen?

De werkkostenregeling, vrije ruimte en COVID-19, wat kun jij als werkgever voor jouw werknemers doen - Blogs - Nieuws - Sanacount

De coronacrisis heeft grote impact op iedereen. De dagelijkse dingen die we in 2019 nog voor lief namen zijn nu een droom waar we heel graag naar terug zouden gaan. Thuiswerken is de norm en de economie stevent af op een crisis die nog jaren voelbaar zal zijn. Ook leidt dit persoonlijk tot negatieve gevolgen. Denk aan lichamelijke klachten door gebrek aan een goede thuiswerkplek, je eenzaam en geïsoleerd voelen, het sociaal contact missen, ga zo maar door. De coronacrisis vergt daarnaast óók veel van werknemers. Voor de één meer dan de ander, maar de impact is voor iedereen voelbaar. Als jij als werkgever het geluk hebt dat de crisis een beperkte impact heeft op jouw bedrijf, dan kun je je afvragen of je iets extra kunt doen voor jouw werknemers. Dit leidt tot een begrip dat voor velen nog altijd wat vaag en onduidelijk is: de werkkostenregeling.

De werkkostenregeling, hoe zat dat ook alweer?

Werkgevers mogen volgens de werkkostenregeling een x bedrag per jaar onbelast aan hun medewerkers “geven”. Dit mag in de vorm van vergoedingen, maar ook in de vorm van verstrekkingen. Dit x bedrag heet de vrije ruimte. Deze vrije ruimte wordt berekend als 1,7% van de fiscale loonsom tot 400k euro (en 1,2% van de loonsom boven 400k euro). De fiscale loonsom is het totaal van dat loon waarover loonheffingen worden berekend. In vele gevallen komt dit neer op het bruto loon minus een eventuele werknemersbijdrage aan het pensioenfonds, plus andere bruto vergoedingen of vergoedingen in natura zoals een auto van de zaak, een bruto bijdrage voor de zorgverzekering, et cetera.

Wat kun je zoal met de vrije ruimte?

De vrije ruimte biedt letterlijk “ruimte” om jouw creativiteit op los te laten. Je kunt hiermee de medewerker helpen met het inrichten van zijn of haar thuiswerkplek met een zit-sta bureau, ergonomische bureaustoel of extra scherm om zo lichamelijke klachten te voorkomen. Je kunt de medewerker een geschenk geven om waardering voor de inzet kenbaar te maken. Je kunt (corona-proof) iets organiseren om teams van collega’s toch dichter bij elkaar te brengen en uit hun isolatie te halen. Kortom: de vrije ruimte, is echt vrije ruimte.

Wat als de vrije ruimte te weinig is voor hetgeen ik wil doen?

Het verhaal hierboven klinkt wellicht mooi, maar er zijn natuurlijk beperkingen aan wat kan en mag binnen de werkkostenregeling en de vrije ruimte. Indien de waarde van de vergoedingen en verstrekkingen die jij binnen een kalenderjaar aan jouw medewerkers geeft, boven het limiet van de vrije ruimte uit komt, volgt er een eindheffing. De werkgever betaalt in deze eindheffing 80% belasting over het bedrag dat je over jouw vrije ruimte limiet bent gegaan. 

Het verschil tussen verstrekken en ter beschikking stellen

Goed om te weten: indien jij jouw medewerker helpt met het inrichten van de thuiswerkplek, maar af spreekt dat de verstrekkingen (lees: de bureaustoel, het bureau of het scherm) eigendom blijven van de werkgever, dan gaat dit niet ten koste van de vrije ruimte. In dit geval betreft het namelijk een ter beschikking stelling, en geen verstrekking. De voorwaarde is dan dat de werknemer, zodra hij of zij uit dienst gaat, de goederen retourneert aan de werkgever (of de werknemer koopt ze over voor de dagwaarde).

Valt de reiskostenvergoeding ook onder deze vrije ruimte?

De reiskostenvergoeding valt, in de meeste gevallen, niet onder de vrije ruimte. Deze mag onbelast vergoed worden zolang de werknemer recht heeft op de vergoeding. Alles over de vaste reiskostenvergoeding en de impact van de coronacrisis hierop lees je in de blog: thuiswerken door COVID-19 en reiskostenvergoeding, hoe zit dat?

Wil jij jouw medewerkers een handje helpen?

Wil jij in deze tijd jouw medewerkers een handje helpen en wil je hiervoor gebruik maken van de werkkostenregeling en vrije ruimte, maar heb je hier nog vragen over? Of weet jij helemaal niet hoe je het aan moet pakken en kan jij hier wel wat advisering over gebruiken? Sanacount staat voor je klaar. Neem gerust contact met ons op. 

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen - BLogs - Nieuws - Sanacount

Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Hoezo maatschappelijk verantwoord ondernemen Duurzaamheid begint steeds meer een hot topic te worden. Daarmee is in de zakelijke wereld ‘duurzaam ondernemen’ of ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)’ ook niet meer weg te denken. Maar waarom zou je maatschappelijk verantwoord ondernemen? En bovendien: waar begin je? Het is immers best een flinke klus. Moet je nu je […]

Read More
Wanneer kan je het beste een B.V. oprichten - BLogs - Nieuws - Sanacount

Wanneer kan je het beste een bv oprichten?

Wanneer is het interessant om een bv op te richten? Heb je een eenmanszaak of een personenvennootschap (vof, maatschap, cv) anders gezegd een onderneming in de inkomstenbelasting (ook wel IB onderneming genoemd)? En wil je weten wanneer het voor jou interessant is om een bv op te richten? In deze blog lees je meer over […]

Read More
Alles over de oprichting van een BV - BLogs - Nieuws - Sanacount

Alles over de oprichting van een bv

Oprichting van een bv De afweging om een bv op te richten is weer actueel. Het tarief van de vennootschapsbelasting is verlaagd. En de ondernemersfaciliteiten voor de ondernemer in de inkomstenbelasting (ook wel IB ondernemer genoemd, bijvoorbeeld eenmanszaak of personenvennootschap) worden de komende jaren verder versoberd. De rechtsvorm bv biedt dus diverse fiscale voordelen. Maar […]

Read More
Belangrijke wetswijzigingen per 1 juli 2021 BLogs - Nieuws - Sanacount

Belangrijke wetswijzigingen per 1 juli 2021

Wet- en regelgeving die ingaat per 1 juli 2021 Per 1 juli 2021 zullen er een aantal belangrijke veranderingen in de wet- en regelgeving worden doorgevoerd die wellicht gevolgen kunnen hebben ondernemingen. We hebben de veranderingen voor je op een rijtje gezet in deze blog. Tip 1: Per 1 juli gaan de regels voor BTW […]

Read More
Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties - BLogs - Nieuws - Sanacount

Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties?

Vakantiegeld later uitbetalen door corona, kan dat? De voortdurende coronacrisis heeft in kleine en grotere mate gevolgen voor vrijwel alle ondernemers in Nederland. Een tekort aan liquide middelen is een vaak voorkomend gevolg dat velen ervaren. En dan komt nu net de maand mei om de hoek kijken. De maand waarin het personeel hun vakantiegeld normaliter […]

Read More
BTW en inkoopfactuur uit het buitenland hangt er vanaf! - BLogs - Nieuws - Sanacount

BTW en inkoopfactuur uit het buitenland: hangt ervan af!

Hoe zit het ook alweer met de BTW en inkoopfacturen uit het buitenland? Als ik een vraag krijg over de BTW is mijn eerste reactie bijna altijd: “Hangt ervan af”. De BTW-wetgeving staat namelijk vol met uitzonderingen. Daarnaast hebben de landen van de Europese Unie een gemeenschappelijk BTW-stelsel. Terugkerende vraagstukken over de BTW-aangifte In de […]

Read More
Zakelijk of privé beleggen - wat is de beste keuze - BLogs - Nieuws - Sanacount

Zakelijk of privé beleggen – Wat is de beste keuze?

Zakelijk of privé beleggen? Hoe maak ik de juiste keuze? Ondanks de huidige economische tijd groeit het aantal mensen dat belegt nog steeds. Binnen het beleggen zijn veel verschillende opties en dus heel wat keuzes om te maken. Maar wat is de verstandigste keuze? Zakelijk of privé beleggen? In deze blog nemen we je mee […]

Read More
Effectief netwerken in tijden van corona - hoe doe je dat BLogs - Nieuws - Sanacount

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe doe je dat?

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe zit dat? Veel mensen werken tijdens de coronacrisis noodgedwongen thuis. Zo ook veel ondernemers. Hierdoor lijkt het lastiger om te kunnen netwerken en jouw netwerk verder uit te breiden. Van fysieke ontmoetingen naar het zoeken van binding op afstand. In beginsel was dit voor ons allen even […]

Read More
Ready for One-Stop-Shop! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce - BLogs - Nieuws - Sanacount

Ready for One-Stop-Shop?! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce

Ready for One-Stop-Shop?! E-commerce is booming business. Het aantal digitale shoppers en bestedingen nam de afgelopen jaren al sterk toe, maar is door de coronacrisis alleen maar harder gestegen. Mede door de coronamaatregel van het sluiten van de stenen winkel is het niet zo gek dat steeds meer ondernemers besloten een webshop te beginnen. Verandering […]

Read More