De werkkostenregeling, vrije ruimte en COVID-19, wat kun jij als werkgever doen?

De werkkostenregeling, vrije ruimte en COVID-19, wat kun jij als werkgever voor jouw werknemers doen - Blogs - Nieuws - Sanacount

De coronacrisis heeft grote impact op iedereen. De dagelijkse dingen die we in 2019 nog voor lief namen zijn nu een droom waar we heel graag naar terug zouden gaan. Thuiswerken is de norm en de economie stevent af op een crisis die nog jaren voelbaar zal zijn. Ook leidt dit persoonlijk tot negatieve gevolgen. Denk aan lichamelijke klachten door gebrek aan een goede thuiswerkplek, je eenzaam en geïsoleerd voelen, het sociaal contact missen, ga zo maar door. De coronacrisis vergt daarnaast óók veel van werknemers. Voor de één meer dan de ander, maar de impact is voor iedereen voelbaar. Als jij als werkgever het geluk hebt dat de crisis een beperkte impact heeft op jouw bedrijf, dan kun je je afvragen of je iets extra kunt doen voor jouw werknemers. Dit leidt tot een begrip dat voor velen nog altijd wat vaag en onduidelijk is: de werkkostenregeling.

De werkkostenregeling, hoe zat dat ook alweer?

Werkgevers mogen volgens de werkkostenregeling een x bedrag per jaar onbelast aan hun medewerkers “geven”. Dit mag in de vorm van vergoedingen, maar ook in de vorm van verstrekkingen. Dit x bedrag heet de vrije ruimte. Deze vrije ruimte wordt berekend als 1,7% van de fiscale loonsom tot € 400k (en 1,2% van de loonsom boven € 400k). De fiscale loonsom is het totaal van dat loon waarover loonheffingen worden berekend. In vele gevallen komt dit neer op het bruto loon minus een eventuele werknemersbijdrage aan het pensioenfonds, plus andere bruto vergoedingen of vergoedingen in natura zoals een auto van de zaak, een bruto bijdrage voor de zorgverzekering, et cetera.

Wat kun je zoal met de vrije ruimte?

De vrije ruimte biedt letterlijk “ruimte” om jouw creativiteit op los te laten. Je kunt hiermee de medewerker helpen met het inrichten van zijn of haar thuiswerkplek met een zit-sta bureau, ergonomische bureaustoel of extra scherm om zo lichamelijke klachten te voorkomen. Je kunt de medewerker een geschenk geven om waardering voor de inzet kenbaar te maken. Je kunt (corona-proof) iets organiseren om teams van collega’s toch dichter bij elkaar te brengen en uit hun isolatie te halen. Kortom: de vrije ruimte, is echt vrije ruimte.

Wat als de vrije ruimte te weinig is voor hetgeen ik wil doen?

Het verhaal hierboven klinkt wellicht mooi, maar er zijn natuurlijk beperkingen aan wat kan en mag binnen de werkkostenregeling en de vrije ruimte. Indien de waarde van de vergoedingen en verstrekkingen die jij binnen een kalenderjaar aan jouw medewerkers geeft, boven het limiet van de vrije ruimte uit komt, volgt er een eindheffing. De werkgever betaalt in deze eindheffing 80% belasting over het bedrag dat je over jouw vrije ruimte limiet bent gegaan. 

Het verschil tussen verstrekken en ter beschikking stellen

Goed om te weten: indien jij jouw medewerker helpt met het inrichten van de thuiswerkplek, maar af spreekt dat de verstrekkingen (lees: de bureaustoel, het bureau of het scherm) eigendom blijven van de werkgever, dan gaat dit niet ten koste van de vrije ruimte. In dit geval betreft het namelijk een ter beschikking stelling, en geen verstrekking. De voorwaarde is dan dat de werknemer, zodra hij of zij uit dienst gaat, de goederen retourneert aan de werkgever (of de werknemer koopt ze over voor de dagwaarde).

Valt de reiskostenvergoeding ook onder deze vrije ruimte?

De reiskostenvergoeding valt, in de meeste gevallen, niet onder de vrije ruimte. Deze mag onbelast vergoed worden zolang de werknemer recht heeft op de vergoeding. Alles over de vaste reiskostenvergoeding en de impact van de coronacrisis hierop lees je in de blog: thuiswerken door COVID-19 en reiskostenvergoeding, hoe zit dat?

Wil jij jouw medewerkers een handje helpen?

Wil jij in deze tijd jouw medewerkers een handje helpen en wil je hiervoor gebruik maken van de werkkostenregeling en vrije ruimte, maar heb je hier nog vragen over? Of weet jij helemaal niet hoe je het aan moet pakken en kan jij hier wel wat advisering over gebruiken? Sanacount staat voor je klaar. Neem gerust contact met ons op. 

Deel pagina

Meer artikelen

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst Het einde van het jaar is in zicht. De meeste ondernemers zijn druk bezig met het organiseren van (coronaproof) kerstborrels en het verstrekken van kerstpakketten. Maar vergeet óók het kerstcadeau van de Belastingdienst aan jezelf niet. Jij kunt nog voor het einde van het jaar zo optimaal […]

Read More
Sanacount wint Exact Samenwerking Award 2020

HOERA! Sanacount wint de Exact Award Samenwerking

HOERA! Sanacount sleept de Exact Samenwerking Award 2020 binnen! Dit werd vandaag tijdens het online event Exact Live bekend gemaakt. Team Sanacount is ongelofelijk trots! Bekijk hier Sanacount verrast werd met de award. https://www.youtube.com/watch?v=1nahWULGwmg Top 10 in de boekhouding en accountancy van Nederland Eerder liet Sanacount weten door Exact genomineerd te zijn voor als top 10 […]

Read More
Thuiswerken door COVID-19 en een vaste reiskostenvergoeding. Hoe zit dat - BLogs - Nieuws - Sanacount

Thuiswerken door COVID-19 en reiskostenvergoeding. Hoe zit dat?

Sinds begin dit jaar zijn velen van ons thuis aan het werk. Een enkeling mag inmiddels weer een aantal dagen naar kantoor, maar de huidige omstandigheden stevenen af op een situatie waarin (deels of volledig) thuiswerken toch echt “het nieuwe normaal” zal zijn. Deze ontwikkeling roept een aantal vragen op. Eén hiervan (en een hele […]

Read More
Sanacount is genomineerd voor de Exact Cloud Award 2020 - Nieuws - Blogs - Sanacount

Sanacount genomineerd voor de Exact Cloud Award 2020

Innoveren doen we voor jou! Exact Cloud Award 2020 Hoera! Sanacount is genomineerd voor de Exact Cloud Award 2020! Vandaag werden we feestelijk verrast door het team van Exact, inclusief confetti en taart. We behoren tot de Top 10 kantoren van Nederland.  Innovatie en automatisering – Top 10 kantoren van NL De Exact Cloud Award wordt […]

Read More
Het UBO register is een feit! Wat betekent dit voor jou - Blogs - Nieuws - Sanacount

Het UBO register is een feit! Wat betekent dit voor jou?

Op 27 september 2020 is het UBO register geopend. Deze verplichting is onder meer van toepassing op bv’s, nv’s, stichtingen, verenigingen, v.o.f.’s, STAK’s, maatschappen, cv’s, ANBI’s en kerkgenootschappen. De hoofdlijnen van de inhoud van deze het UBO register lees je in deze blog. Wat is het UBO register en voor wie is dit relevant? UBO […]

Read More
Prinsjesdag 2020 de highlights - Blogs- Nieuws - Sanacount

Prinsjesdag 2020: De highlights

Prinsjesdag 2020: anders dan voorgaande jaren. Een aangepast programma, geen publiek in Den Haag en Koning Willem-Alexander spreekt de troonrede uit in de Grote Kerk in plaats van de Ridderzaal. Desondanks was het toch een feestelijke dag.    Ons team is op dit moment druk bezig om de Miljoenennota en Rijksbegroting 2021 door te nemen. […]

Read More
Vraag de SLIM subsidie regeling aan voor eind september - Nieuws - Blogs - Sanacount .png

Vraag de SLIM subsidie regeling aan voor eind september

Ben jij een mkb-onderneming en wil je de ontwikkeling van jouw personeel stimuleren én ondersteunen? Dan is de SLIM-regeling wat voor jou. Vanaf 2020 wordt er € 48 miljoen beschikbaar gesteld voor deze subsidieregeling. Wil je weten wat deze regeling inhoudt? Wat de voorwaarden zijn? En hoe je de regeling aanvraagt? Je leest het in […]

Read More