Thuiswerken door COVID-19 en reiskostenvergoeding. Hoe zit dat?

Thuiswerken door COVID-19 en een vaste reiskostenvergoeding. Hoe zit dat - BLogs - Nieuws - Sanacount

Sinds begin dit jaar zijn velen van ons thuis aan het werk. Een enkeling mag inmiddels weer een aantal dagen naar kantoor, maar de huidige omstandigheden stevenen af op een situatie waarin (deels of volledig) thuiswerken toch echt “het nieuwe normaal” zal zijn. Deze ontwikkeling roept een aantal vragen op. Eén hiervan (en een hele interessante) is: “Hoe het nu zit met de vaste reiskostenvergoeding?” Dit werkt tijdens COVID-19 namelijk anders dan normaal. In deze blog lees je meer. 

Wat is een vaste reiskostenvergoeding?

Werknemers die voor het reizen naar hun werkplek kosten maken, krijgen hiervoor vaak een vaste reiskostenvergoeding. Dit is een vaste vergoeding per maand voor de woon-werk dienstreizen die de medewerker maakt. Hierover hoeft geen belasting te worden betaald omdat het in de ogen van de belastingdienst geen onderdeel van het (belastbare) loon van de werknemer is.

Wanneer een vaste reiskostenvergoeding?

Een vaste reiskostenvergoeding mag worden betaald als een medewerker minimaal 128 dagen per jaar naar zijn werkplek reist. Let op: dit aantal is op basis van een 5-daagse werkweek. Werkt een medewerker dus geen 5, maar bijvoorbeeld 3 dagen per week, dan is de norm voor een vaste reiskostenvergoeding dus geen 128, maar 77 dagen per jaar.

Wanneer geen vaste reiskostenvergoeding (meer)?

Dan, de hamvraag: wat leidt ertoe dat deze vaste reiskostenvergoeding niet meer onbelast vergoed mag worden? Normaal gesproken (met de nadruk op normaal), vervalt het recht op de vaste vergoeding in de maand nadat een werknemer niet meer naar zijn werkplek reist. Ben jij dus, net als vele anderen, vanaf 17 maart thuis gaan werken, dan mag jouw werkgever jouw vaste vergoeding in maart en april nog onbelast uitbetalen. Doet hij dit in mei weer, dan is de vergoeding in mei onderdeel van het loon, en moet hierover loonbelasting worden afgedragen.

De uitzondering door COVID-19

Bovenstaande gaat echter niet op in de huidige situatie. Besloten is dat gedurende de pandemie waar we momenteel in leven, de vaste reiskostenvergoeding onbelast doorbetaald mag worden aan werknemers. De achterliggende gedachte hiervan is dat de overheid middels deze uitzondering alles op alles zet de economische schade als gevolg van COVID-19 te beperken. Doordat werknemers geen, of minder reiskosten maken, maar wel de vergoeding nog krijgen, stimuleert de overheid extra uitgaven als gevolg van de financiële ruimte die ontstaat bij de werknemer. Deze helpt ons dan weer de genoemde schade een beetje te beperken. Deze uitzondering geldt voor de rest van 2020. 

Update juni 2021 - Tweede lockdown

Update januari 2021: als gevolg van de nieuwe lockdown heeft het kabinet besloten de uitzondering betreffende de vaste reiskostenvergoeding nog aan te houden tot (voorlopig) 1 oktober 2021. Overige voorwaarden blijven onveranderd. Hou onze website en sociale media kanalen in de gaten, Sanacount houdt jou op de hoogte.

Uiterlijk 12 maart 2020 recht op reiskosten vergoeding

Essentieel is echter dat een werknemer uiterlijk 12 maart 2020 recht had op een vaste reiskostenvergoeding! Is de vaste reiskostenvergoeding na deze datum overeen gekomen, dan geldt de uitzondering dus niet. Indien de vaste reiskostenvergoeding na 12 maart met de medewerker is besproken, en de medewerker werkt nu vanuit thuis, dan is de vaste reiskostenvergoeding onderdeel van het belastbare loon, en moet hier loonheffingen over betaald worden. 

Meer weten over reiskostenvergoeding tijdens COVID-19

Alternatief kun je er voor kiezen deze reiskostenvergoeding toe te wijzen aan de vrije ruimte. Meer hierover lees je in blog de werkkostenregeling, vrije ruimte en COVID-19. Wat kun je als werkgever voor je werknemers doen? Heb je vragen over reiskostenvergoeding tijdens de coronaperiode? Of heb je een ander vraagstuk naar aanleiding van COVID-19? Sanacount helpt je graag. Neem gerust contact op met een van onze adviseurs. 

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen - BLogs - Nieuws - Sanacount

Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Hoezo maatschappelijk verantwoord ondernemen Duurzaamheid begint steeds meer een hot topic te worden. Daarmee is in de zakelijke wereld ‘duurzaam ondernemen’ of ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)’ ook niet meer weg te denken. Maar waarom zou je maatschappelijk verantwoord ondernemen? En bovendien: waar begin je? Het is immers best een flinke klus. Moet je nu je […]

Read More
Wanneer kan je het beste een B.V. oprichten - BLogs - Nieuws - Sanacount

Wanneer kan je het beste een bv oprichten?

Wanneer is het interessant om een bv op te richten? Heb je een eenmanszaak of een personenvennootschap (vof, maatschap, cv) anders gezegd een onderneming in de inkomstenbelasting (ook wel IB onderneming genoemd)? En wil je weten wanneer het voor jou interessant is om een bv op te richten? In deze blog lees je meer over […]

Read More
Alles over de oprichting van een BV - BLogs - Nieuws - Sanacount

Alles over de oprichting van een bv

Oprichting van een bv De afweging om een bv op te richten is weer actueel. Het tarief van de vennootschapsbelasting is verlaagd. En de ondernemersfaciliteiten voor de ondernemer in de inkomstenbelasting (ook wel IB ondernemer genoemd, bijvoorbeeld eenmanszaak of personenvennootschap) worden de komende jaren verder versoberd. De rechtsvorm bv biedt dus diverse fiscale voordelen. Maar […]

Read More
Belangrijke wetswijzigingen per 1 juli 2021 BLogs - Nieuws - Sanacount

Belangrijke wetswijzigingen per 1 juli 2021

Wet- en regelgeving die ingaat per 1 juli 2021 Per 1 juli 2021 zullen er een aantal belangrijke veranderingen in de wet- en regelgeving worden doorgevoerd die wellicht gevolgen kunnen hebben ondernemingen. We hebben de veranderingen voor je op een rijtje gezet in deze blog. Tip 1: Per 1 juli gaan de regels voor BTW […]

Read More
Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties - BLogs - Nieuws - Sanacount

Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties?

Vakantiegeld later uitbetalen door corona, kan dat? De voortdurende coronacrisis heeft in kleine en grotere mate gevolgen voor vrijwel alle ondernemers in Nederland. Een tekort aan liquide middelen is een vaak voorkomend gevolg dat velen ervaren. En dan komt nu net de maand mei om de hoek kijken. De maand waarin het personeel hun vakantiegeld normaliter […]

Read More
BTW en inkoopfactuur uit het buitenland hangt er vanaf! - BLogs - Nieuws - Sanacount

BTW en inkoopfactuur uit het buitenland: hangt ervan af!

Hoe zit het ook alweer met de BTW en inkoopfacturen uit het buitenland? Als ik een vraag krijg over de BTW is mijn eerste reactie bijna altijd: “Hangt ervan af”. De BTW-wetgeving staat namelijk vol met uitzonderingen. Daarnaast hebben de landen van de Europese Unie een gemeenschappelijk BTW-stelsel. Terugkerende vraagstukken over de BTW-aangifte In de […]

Read More
Zakelijk of privé beleggen - wat is de beste keuze - BLogs - Nieuws - Sanacount

Zakelijk of privé beleggen – Wat is de beste keuze?

Zakelijk of privé beleggen? Hoe maak ik de juiste keuze? Ondanks de huidige economische tijd groeit het aantal mensen dat belegt nog steeds. Binnen het beleggen zijn veel verschillende opties en dus heel wat keuzes om te maken. Maar wat is de verstandigste keuze? Zakelijk of privé beleggen? In deze blog nemen we je mee […]

Read More
Effectief netwerken in tijden van corona - hoe doe je dat BLogs - Nieuws - Sanacount

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe doe je dat?

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe zit dat? Veel mensen werken tijdens de coronacrisis noodgedwongen thuis. Zo ook veel ondernemers. Hierdoor lijkt het lastiger om te kunnen netwerken en jouw netwerk verder uit te breiden. Van fysieke ontmoetingen naar het zoeken van binding op afstand. In beginsel was dit voor ons allen even […]

Read More
Ready for One-Stop-Shop! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce - BLogs - Nieuws - Sanacount

Ready for One-Stop-Shop?! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce

Ready for One-Stop-Shop?! E-commerce is booming business. Het aantal digitale shoppers en bestedingen nam de afgelopen jaren al sterk toe, maar is door de coronacrisis alleen maar harder gestegen. Mede door de coronamaatregel van het sluiten van de stenen winkel is het niet zo gek dat steeds meer ondernemers besloten een webshop te beginnen. Verandering […]

Read More