Thuiswerken door COVID-19 en reiskostenvergoeding. Hoe zit dat?

Thuiswerken door COVID-19 en een vaste reiskostenvergoeding. Hoe zit dat - BLogs - Nieuws - Sanacount

Sinds begin dit jaar zijn velen van ons thuis aan het werk. Een enkeling mag inmiddels weer een aantal dagen naar kantoor, maar de huidige omstandigheden stevenen af op een situatie waarin (deels of volledig) thuiswerken toch echt “het nieuwe normaal” zal zijn. Deze ontwikkeling roept een aantal vragen op. Eén hiervan (en een hele interessante) is: “Hoe het nu zit met de vaste reiskostenvergoeding?” Dit werkt tijdens COVID-19 namelijk anders dan normaal. In deze blog lees je meer. 

Wat is een vaste reiskostenvergoeding?

Werknemers die voor het reizen naar hun werkplek kosten maken, krijgen hiervoor vaak een vaste reiskostenvergoeding. Dit is een vaste vergoeding per maand voor de woon-werk dienstreizen die de medewerker maakt. Hierover hoeft geen belasting te worden betaald omdat het in de ogen van de belastingdienst geen onderdeel van het (belastbare) loon van de werknemer is.

Wanneer een vaste reiskostenvergoeding?

Een vaste reiskostenvergoeding mag worden betaald als een medewerker minimaal 128 dagen per jaar naar zijn werkplek reist. Let op: dit aantal is op basis van een 5-daagse werkweek. Werkt een medewerker dus geen 5, maar bijvoorbeeld 3 dagen per week, dan is de norm voor een vaste reiskostenvergoeding dus geen 128, maar 77 dagen per jaar.

Wanneer geen vaste reiskostenvergoeding (meer)?

Dan, de hamvraag: wat leidt ertoe dat deze vaste reiskostenvergoeding niet meer onbelast vergoed mag worden? Normaal gesproken (met de nadruk op normaal), vervalt het recht op de vaste vergoeding in de maand nadat een werknemer niet meer naar zijn werkplek reist. Ben jij dus, net als vele anderen, vanaf 17 maart thuis gaan werken, dan mag jouw werkgever jouw vaste vergoeding in maart en april nog onbelast uitbetalen. Doet hij dit in mei weer, dan is de vergoeding in mei onderdeel van het loon, en moet hierover loonbelasting worden afgedragen.

De uitzondering door COVID-19

Bovenstaande gaat echter niet op in de huidige situatie. Besloten is dat gedurende de pandemie waar we momenteel in leven, de vaste reiskostenvergoeding onbelast doorbetaald mag worden aan werknemers. De achterliggende gedachte hiervan is dat de overheid middels deze uitzondering alles op alles zet de economische schade als gevolg van COVID-19 te beperken. Doordat werknemers geen, of minder reiskosten maken, maar wel de vergoeding nog krijgen, stimuleert de overheid extra uitgaven als gevolg van de financiële ruimte die ontstaat bij de werknemer. Deze helpt ons dan weer de genoemde schade een beetje te beperken. Deze uitzondering geldt voor de rest van 2020. 

Update januari 2021 - Tweede lockdown

Update januari 2021: als gevolg van de nieuwe lockdown heeft het kabinet besloten de uitzondering betreffende de vaste reiskostenvergoeding nog aan te houden tot (voorlopig) 1 april 2021. Overige voorwaarden blijven onveranderd. Hou onze website en sociale media kanalen in de gaten, Sanacount houdt jou op de hoogte.

Uiterlijk 12 maart 2020 recht op reiskosten vergoeding

Essentieel is echter dat een werknemer uiterlijk 12 maart 2020 recht had op een vaste reiskostenvergoeding! Is de vaste reiskostenvergoeding na deze datum overeen gekomen, dan geldt de uitzondering dus niet. Indien de vaste reiskostenvergoeding na 12 maart met de medewerker is besproken, en de medewerker werkt nu vanuit thuis, dan is de vaste reiskostenvergoeding onderdeel van het belastbare loon, en moet hier loonheffingen over betaald worden. 

Meer weten over reiskostenvergoeding tijdens COVID-19

Alternatief kun je er voor kiezen deze reiskostenvergoeding toe te wijzen aan de vrije ruimte. Meer hierover lees je in blog de werkkostenregeling, vrije ruimte en COVID-19. Wat kun je als werkgever voor je werknemers doen? Heb je vragen over reiskostenvergoeding tijdens de coronaperiode? Of heb je een ander vraagstuk naar aanleiding van COVID-19? Sanacount helpt je graag. Neem gerust contact op met een van onze adviseurs. 

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Effectief netwerken in tijden van corona - hoe doe je dat BLogs - Nieuws - Sanacount

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe doe je dat?

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe zit dat? Veel mensen werken tijdens de coronacrisis noodgedwongen thuis. Zo ook veel ondernemers. Hierdoor lijkt het lastiger om te kunnen netwerken en jouw netwerk verder uit te breiden. Van fysieke ontmoetingen naar het zoeken van binding op afstand. In beginsel was dit voor ons allen even […]

Read More
Ready for One-Stop-Shop! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce - BLogs - Nieuws - Sanacount

Ready for One-Stop-Shop?! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce

Ready for One-Stop-Shop?! E-commerce is booming business. Het aantal digitale shoppers en bestedingen nam de afgelopen jaren al sterk toe, maar is door de coronacrisis alleen maar harder gestegen. Mede door de coronamaatregel van het sluiten van de stenen winkel is het niet zo gek dat steeds meer ondernemers besloten een webshop te beginnen. Verandering […]

Read More
Sanacount Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Sanacount Corona (COVID-19) update: TONK

Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) Heb jij door de coronacrisis en de gevolgen hiervan een forse inkomensdaling? Bieden de huidige financiële maatregelen zoals de Tozo voor jou onvoldoende hulp? Dan kan je mogelijk (extra) financiële steun aanvragen voor het betalen van jouw woonlasten. Te weinig inkomsten voor noodzakelijke kosten? Het inkomen kan door de beperkende […]

Read More
Faillissement voorkomen De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Faillissement voorkomen? De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst

WHOA – Zonder instemming schuldeisers akkoord op schuldregeling Per 1 januari 2021 ging de WHOA in: de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Dreig jij failliet te gaan omdat jouw bedrijf te hoge schulden heeft? Of zit je al in een faillissement? Dan biedt de WHOA nu een extra mogelijkheid om jouw schulden te structureren. Met […]

Read More
Heb-jij-al-nagedacht-over-bedrijfsopvolging-BLogs-Nieuws-Sanacount-Bedrijfs-en-Belastingadvies.jpg

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging?

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging? Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging? Hoe kan je dit fiscaal vriendelijk regelen? Moet je daar nu al voor in actie komen? Ja, er gaat waarschijnlijk binnenkort het een en ander veranderen in de bedrijfsopvolgingsregeling. Een ondernemer die vooruit wil kijken en nú in actie komt, kan hiermee duizenden […]

Read More
Mag het gebruikelijk loon dga lager zijn tijdens corona - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Uitleg – lager gebruikelijk loon dga tijdens corona, mag dat?

Gebruikelijke loon dga lager tijdens corona? Ben jij directeur-grootaandeelhouder (dga) in jouw bedrijf? Dan gelden er regels voor jouw minimale salaris. Jij moet dan namelijk minimaal een ‘gebruikelijk loon’ verdienen. Wat dit precies inhoudt lees jij in de blog met financiële en fiscale tips voor 2021. Het gebruikelijk loon voor dga’s is verhoogd van […]

Read More
Uitbreiding steunpakket bedrijven na strengere lockdown - Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Uitbreiding corona steunpakket bedrijven na strengere lockdown

Kabinet breidt corona steunpakket bedrijven verder uit na strengere lockdown – Sanacount COVID-19 update De volledige lockdown is verlengd en dit heeft gevolgen voor veel ondernemers. Daarom zorgt het kabinet voor een uitbreiding van het corona steunpakket voor bedrijven. Deze zijn bedoeld om ondernemers die hard worden getroffen door de coronacrisis te ondersteunen. Sanacount zet de […]

Read More
Verbondenheid op afstand - 5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown - Nieuws - Blogs - Sanacount

5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown

Teamspirit behouden tijdens de lockdown doe je zo! Met een verlenging van de huidige lockdown zal thuiswerken de komende tijd de norm blijven. En niet zonder gevolgen: op afstand verbondenheid binnen een team creëren en behouden kan knap lastig zijn. Werknemers missen vaak toch de gesprekjes tijdens de koffiepauze. Of het ‘even naar binnen kunnen […]

Read More
TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan - Blogs - Nieuws - Sanacount

TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan

TOP 20 financiële en fiscale eindejaarstips voor 2021 Het einde van het jaar is in zicht. Veel ondernemers zijn druk bezig om alles op tijd af te ronden voor kerst. Er zijn talloze zaken waar jij aan moet denken voor het einde van het jaar. Uitzoeken waar er eventueel nog financiële en fiscale voordelen te […]

Read More