7 tips voor succesvol ondernemen

7 tips voor succesvol ondernemen - Sanacount - Nieuws - Blogs

Succesvol ondernemen is niet altijd makkelijk. Er komt veel kijken bij het runnen van je eigen bedrijf. In deze blog geven we zeven tips die je kunnen helpen om van jouw bedrijf een succesvolle onderneming te maken. Al is succes misschien niet te garanderen. Deze tips zijn een goed begin om de juiste koers uit te zetten. De rest is aan jou!

1. De eerste stap naar een succesvolle onderneming: het genereren van toekomstige cashflow (kasstromen) 

We weten het allemaal. De aanwezigheid van voldoende financiële middelen (geld) om je huidige en toekomstige uitgaven te kunnen betalen is essentieel. Zonder een gezonde cashflow is het lastig om een succesvolle onderneming te runnen. De eerste stap om inkomsten te genereren is het verkopen van producten en / of diensten. 

Zorg voor voldoende vraag naar jouw product of dienst 

Het is hierbij van belang dat er vraag is naar deze producten. Wanneer dit niet het geval is, kun je niet de inkomsten genereren die je bedrijf nodig heeft om te overleven. Ondernemers staan bekend als dromers met veel ideeën en plannen. Onderzoek daarom eerst of er vraag is naar jouw voorgestelde product of dienst voordat je veel tijd en geld investeert. 

2. Iedere ondernemer heeft een winstgevend businessmodel nodig 

Geweldig, je hebt een product of dienst gevonden waar vraag naar is. Mensen willen bij jou kopen. Het is als ondernemer nu van belang op jouw businessmodel op te stellen of juist te herzien. Is het winstgevend? Zal het inkomen dat je genereert met de verkoop van een product of dienst meer zijn dan de kosten van het runnen van een bedrijf? Zo niet, dan zal je bedrijf niet lang overleven. Zorg dat je altijd inzicht heb t in de cijfers. Bij het uitwerken van deze scenario’s is het een goede vuistregel om altijd je kosten te overschatten en je inkomsten te onderschatten. Zo heb je een goed zicht op de levensvatbaarheid van jouw bedrijf. 

3. Krachtige marketing voor je eigen bedrijf

Je hebt een product of dienst dat mensen willen kopen en je hebt een succesvol businessmodel neergezet. Nu is het tijd om jouw eigen bedrijf op de markt te zetten. nu naar buiten en breng jezelf (de onderneming) op de markt! Zorg ervoor dat mensen je leren kennen, je leuk gaan vinden én je gaan vertrouwen. Besteed niet onnodig veel tijd aan het maken van planningen. Geloof in jezelf! Door naar buiten te gaan leer je meer over de klant en jezelf. Door interactie en betrokkenheid creëer je vertrouwen. Dit is een van de belangrijkste sleutels tot succes. Lees meer over netwerken in deze blog. 

4. Besteed je schaarse tijd aan uitstekende sales

Omzet genereren is niet vanzelfsprekend! Wanneer je in loondienst bent is er niet altijd een rechtstreeks verband tussen je werkzaamheden, het bedrijfsinkomen en jouw salaris. Wanneer je je eigen zaak hebt is je salaris vrijwel direct gerelateerd aan de toegevoegde waarde die de onderneming voor klanten. Je moet dus altijd gefocust zijn en je tijd besteden aan het genereren van inkomsten, of wel sales. Hoe doe je dit? Zorg ervoor dat je inzicht krijgt in de behoeftes van de klant. Achterhaal waar het probleem van de klant ligt en hoe jouw product of service dit probleem kan oplossen. Op de juiste manier inspelen op de behoefte van de klant, dat is uitstekende sales.

5. Zoek voortdurend naar manieren om de kosten laag te houden

Je kosten zijn laag, je sluit meer deals en je besteedt je tijd verstandig met het genereren van inkomsten. Gefeliciteerd, je hebt een goede basis voor een succesvolle onderneming! Vergeet niet om goed bij te houden waar je geld naartoe gaat. Houdt bij wat je uitgeeft, waar je het aan uitgeeft en kijk of er manieren zijn om deze kosten te verlagen of de uitgaven efficiënter in te zetten. Wanneer ondernemers meer omzet genereren, komt het vaak voor dat ze minder zuinig worden. Houd in gedachten, hoe meer geld de deur uit gaat, hoe minder je geld je kunt besteden aan het financieren van groei. Houd de uitgaven dus goed in de gaten! Vraag waar nodig advies. Want groeien is bloeien. 

6. Meet je resultaten – wat is de waarde van jouw efforts 

Als je de resultaten niet meet, dan weet je niet of echt werkt en wat de waarde ervan is. Naarmate het bedrijf groeit, kun je een medewerker in dienst nemen, je productlijn wijzigen, een nieuwe advertentiecampagne starten, etc. Heeft deze nieuwe medewerker je omzet en / of winstmarge verhoogd? Hebben de wijzigingen in je productlijn je geholpen meer omzet te creëren? Hebben de nieuwe reclamecampagnes nieuwe klanten opgeleverd? Zonder de resultaten van deze wijzigingen te volgen en te meten, heb je geen idee of je beleid en strategieën ook daadwerkelijk hebben gewerkt. Dat betekent dat je wellicht geld aan het verspillen bent zonder dat je het weet. Of misschien heb je juist een goudmijn zonder dat je het door hebt. 

7. Leer van andere succesvolle zelfstandig ondernemers 

Omring jezelf met mensen die zijn waar je wilt zijn. Het is niet nodig om je tijd te besteden aan het opnieuw uitvinden van het wiel. Heb je andere zelfstandig ondernemers in je nabije kring? Je kunt leren van hun fouten én successen. Neem die kennis mee in je eigen bedrijf. Overweeg een zakelijke coach of bedrijfsadviseur!  Zoek iemand die heeft gedaan wat je wilt doen. Ze kunnen je tips geven en je verantwoordelijk houden voor je eigen doelen.

Meer weten? Onze bedrijfsadviseurs staan voor je klaar 

Sanacount is een jong bedrijf met ervaren bedrijfsadviseurs, met een breed netwerk met succesvolle zakelijke coaches / ondernemers. Wil je meer weten over hoe wij onze klanten ondersteunen bij hun succesvolle onderneming? Neem dan contact op met onze bedrijfsadviseurs.

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Effectief netwerken in tijden van corona - hoe doe je dat BLogs - Nieuws - Sanacount

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe doe je dat?

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe zit dat? Veel mensen werken tijdens de coronacrisis noodgedwongen thuis. Zo ook veel ondernemers. Hierdoor lijkt het lastiger om te kunnen netwerken en jouw netwerk verder uit te breiden. Van fysieke ontmoetingen naar het zoeken van binding op afstand. In beginsel was dit voor ons allen even […]

Read More
Ready for One-Stop-Shop! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce - BLogs - Nieuws - Sanacount

Ready for One-Stop-Shop?! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce

Ready for One-Stop-Shop?! E-commerce is booming business. Het aantal digitale shoppers en bestedingen nam de afgelopen jaren al sterk toe, maar is door de coronacrisis alleen maar harder gestegen. Mede door de coronamaatregel van het sluiten van de stenen winkel is het niet zo gek dat steeds meer ondernemers besloten een webshop te beginnen. Verandering […]

Read More
Sanacount Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Sanacount Corona (COVID-19) update: TONK

Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) Heb jij door de coronacrisis en de gevolgen hiervan een forse inkomensdaling? Bieden de huidige financiële maatregelen zoals de Tozo voor jou onvoldoende hulp? Dan kan je mogelijk (extra) financiële steun aanvragen voor het betalen van jouw woonlasten. Te weinig inkomsten voor noodzakelijke kosten? Het inkomen kan door de beperkende […]

Read More
Faillissement voorkomen De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Faillissement voorkomen? De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst

WHOA – Zonder instemming schuldeisers akkoord op schuldregeling Per 1 januari 2021 ging de WHOA in: de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Dreig jij failliet te gaan omdat jouw bedrijf te hoge schulden heeft? Of zit je al in een faillissement? Dan biedt de WHOA nu een extra mogelijkheid om jouw schulden te structureren. Met […]

Read More
Heb-jij-al-nagedacht-over-bedrijfsopvolging-BLogs-Nieuws-Sanacount-Bedrijfs-en-Belastingadvies.jpg

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging?

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging? Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging? Hoe kan je dit fiscaal vriendelijk regelen? Moet je daar nu al voor in actie komen? Ja, er gaat waarschijnlijk binnenkort het een en ander veranderen in de bedrijfsopvolgingsregeling. Een ondernemer die vooruit wil kijken en nú in actie komt, kan hiermee duizenden […]

Read More
Mag het gebruikelijk loon dga lager zijn tijdens corona - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Uitleg – lager gebruikelijk loon dga tijdens corona, mag dat?

Gebruikelijke loon dga lager tijdens corona? Ben jij directeur-grootaandeelhouder (dga) in jouw bedrijf? Dan gelden er regels voor jouw minimale salaris. Jij moet dan namelijk minimaal een ‘gebruikelijk loon’ verdienen. Wat dit precies inhoudt lees jij in de blog met financiële en fiscale tips voor 2021. Het gebruikelijk loon voor dga’s is verhoogd van […]

Read More
Uitbreiding steunpakket bedrijven na strengere lockdown - Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Uitbreiding corona steunpakket bedrijven na strengere lockdown

Kabinet breidt corona steunpakket bedrijven verder uit na strengere lockdown – Sanacount COVID-19 update De volledige lockdown is verlengd en dit heeft gevolgen voor veel ondernemers. Daarom zorgt het kabinet voor een uitbreiding van het corona steunpakket voor bedrijven. Deze zijn bedoeld om ondernemers die hard worden getroffen door de coronacrisis te ondersteunen. Sanacount zet de […]

Read More
Verbondenheid op afstand - 5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown - Nieuws - Blogs - Sanacount

5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown

Teamspirit behouden tijdens de lockdown doe je zo! Met een verlenging van de huidige lockdown zal thuiswerken de komende tijd de norm blijven. En niet zonder gevolgen: op afstand verbondenheid binnen een team creëren en behouden kan knap lastig zijn. Werknemers missen vaak toch de gesprekjes tijdens de koffiepauze. Of het ‘even naar binnen kunnen […]

Read More
TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan - Blogs - Nieuws - Sanacount

TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan

TOP 20 financiële en fiscale eindejaarstips voor 2021 Het einde van het jaar is in zicht. Veel ondernemers zijn druk bezig om alles op tijd af te ronden voor kerst. Er zijn talloze zaken waar jij aan moet denken voor het einde van het jaar. Uitzoeken waar er eventueel nog financiële en fiscale voordelen te […]

Read More