Je bedrijf laten groeien en bloeien? Zo doe je dat!

Je bedrijf laten groeien en bloeien Zo doe je dat! - Nieuws - Blogs - Sanacount

Veel ondernemers starten een bedrijf met de ambitie om te groeien. Niet alleen groei in omzet, personeel, naamsbekendheid. Maar ook in kwaliteit van producten, diensten en medewerkers. Groei van een onderneming wordt mede bepaald door de ondernemer zelf. Toch krijgen veel ondernemers dit onvoldoende voor elkaar.

Een veelvoorkomend knelpunt: liquiditeit (cashflow)

Een van de knelpunten waar men tegenaan loopt is liquiditeit (cashflow): De afwezigheid van voldoende financiële middelen om de groei en toekomstige plannen te financieren. Vaak begrijpt de ondernemer niet waarom er onvoldoende middelen zijn, terwijl er een sterke groei van omzet aanwezig is. De belangrijkste aandachtsgebieden voor de beheersing van je cashflow zijn de volgende.

Het belang van debiteurenbeheer

Bij stijging van de verkopen lopen bedrijven het risico dat de facturen niet of niet op tijd worden betaald. Dit geeft een negatief effect op je cashflow. Debiteurenbeheer is dan ook van groot belang. Check je klanten vooraf goed, stel goede betalingsvoorwaarden op en maak vooraf duidelijke afspraken over de betalingstermijn. Houd je debiteurenadministratie goed bij en factureer snel. Zorg er vervolgens voor dat de klant zich aan de betalingsvoorwaarden houdt. Vergeet niet dat een niet betalende klant een slechte klant is.

Inzicht in je voorraad

Bij stijging van inkooporders wordt vaak het voorraadniveau verhoogd om ervoor te zorgen dat nieuwe orders kunnen worden uitgevoerd. Er kan echter een verleiding zijn om een te grote voorraad aan te houden. Een verdubbeling van de omzet betekent niet per se dat je het voorraadniveau dat je hebt, moet verdubbelen. Beoordeel regelmatig de voorraad die wordt aangehouden en het tijdstip waarop deze wordt aangehouden. Het is niet nodig om voorraad aan te houden voor een verkoopperiode van zes maanden als je binnen 48 uur kunt laten bezorgen.

Beheers je uitgaven en kosten

Wanneer de zaken goed gaan is de verleiding groot dat extra uitgaven worden gedaan die niet nodig zijn. Glimmende voorwerpen grijpen plotseling de aandacht. Stop en denk goed na voordat je die dure investering doet. Heb je het echt nodig en komt het ten goede aan je onderneming? Ja, dan is het geen probleem, maar blijf kritisch. Die topklasse laptop is misschien leuk om te hebben, maar heb je ook het geld om het te spenderen en voegt het waarde toe aan je onderneming? Als je laptop kapot gaat, dan moet hij vervangen worden, maar moet deze dan ook een topklasse laptop zijn? Concentreer je op de uitgaven waar dat nodig is en investeer als je een rendement op kunt halen.

Capaciteit van de huidige medewerkers

Het lukt niet meer. Er zijn opeens onvoldoende uren op de dag. Er is te veel werk en je huidige medewerkers kunnen het niet meer aan. Je hebt hulp nodig en snel. De verleiding is groot om zo snel mogelijk personeel aan te nemen en verder te gaan. Maar is dit de juiste stap? Heb jij de juiste medewerkers geselecteerd of de eerste de beste persoon zonder na te denken of deze daadwerkelijk geschikt is voor je onderneming?

Selectie van nieuw personeel voor het bedrijf

Maak een goede analyse van het benodigde aantal uren, kennis en ervaring voor het nieuwe personeel. Wat voor persoon zoek je? Wat voor taken en werkzaamheden moet die persoon gaan uitvoeren. Heb je iemand op gesprek? Check goed of hij/zij daadwerkelijk bij je onderneming past en de ervaring heeft dat men zegt te hebben. Mochten de taken te veel afwijken overweeg dan om externe expertise in te schakelen. Heb je een fulltime boekhouder? Controleer of je onderneming deze nodig heeft of kan je werken met een team van specialisten die je de hulp en service bieden die je nodig hebt.

Financiële informatie van reactief naar proactief

Om je cashflow te beheersen moet je beschikken over actuele
financiële managementinformatie. Krijg je de managementinformatie die je nodig
hebt? Nu is het tijd om te kijken welke (financiële) systemen en rapportages je
nodig hebt om de prestaties van je onderneming maandelijks of per kwartaal te
kunnen beoordelen. 

Meer weten over ondersteuning bij de groei van je bedrijf?

Bij Sanacount maken we reeds gebruik van de juiste systemen en rapportages en worden de administraties van onze klanten binnen 2 werkdagen bijgewerkt. Wil je meer weten over hoe wij onze klanten ondersteunen bij hun groei? Neem dan contact op met onze consultants.

Deel pagina

Meer artikelen

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging?

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging? Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging? Hoe kan je dit fiscaal vriendelijk regelen? Moet je daar nu al voor in actie komen? Ja, er gaat waarschijnlijk binnenkort het een en ander veranderen in de bedrijfsopvolgingsregeling. Een ondernemer die vooruit wil kijken en nú in actie komt, kan hiermee duizenden […]

Read More
Mag het gebruikelijk loon dga lager zijn tijdens corona - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Uitleg – Lager gebruikelijk loon dga tijdens corona, mag dat?

Gebruikelijke loon dga lager tijdens corona? Ben jij directeur-grootaandeelhouder (dga) in jouw bedrijf? Dan gelden er regels voor jouw minimale salaris. Jij moet dan namelijk minimaal een ‘gebruikelijk loon’ verdienen. Wat dit precies inhoudt lees jij in de blog met financiële en fiscale tips voor 2021. Het gebruikelijk loon voor dga’s is verhoogd van minimaal […]

Read More
Uitbreiding steunpakket bedrijven na strengere lockdown - Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Uitbreiding corona steunpakket bedrijven na strengere lockdown

Kabinet breidt corona steunpakket bedrijven verder uit na strengere lockdown – Sanacount COVID-19 update De volledige lockdown is verlengd en dit heeft gevolgen voor veel ondernemers. Daarom zorgt het kabinet voor een uitbreiding van het corona steunpakket voor bedrijven. Deze zijn bedoeld om ondernemers die hard worden getroffen door de coronacrisis te ondersteunen. Sanacount zet de […]

Read More
Verbondenheid op afstand - 5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown - Nieuws - Blogs - Sanacount

5 tips om teamspirit te behouden tijdens de lockdown

Teamspirit behouden tijdens de lockdown doe je zo! Met een verlenging van de huidige lockdown zal thuiswerken de komende tijd de norm blijven. En niet zonder gevolgen: op afstand verbondenheid binnen een team creëren en behouden kan knap lastig zijn. Werknemers missen vaak toch de gesprekjes tijdens de koffiepauze. Of het ‘even naar binnen kunnen […]

Read More
TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan - Blogs - Nieuws - Sanacount

TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan

TOP 20 financiële en fiscale eindejaarstips voor 2021 Het einde van het jaar is in zicht. Veel ondernemers zijn druk bezig om alles op tijd af te ronden voor kerst. Er zijn talloze zaken waar jij aan moet denken voor het einde van het jaar. Uitzoeken waar er eventueel nog financiële en fiscale voordelen te […]

Read More
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst Het einde van het jaar is in zicht. De meeste ondernemers zijn druk bezig met het organiseren van (coronaproof) kerstborrels en het verstrekken van kerstpakketten. Maar vergeet óók het kerstcadeau van de Belastingdienst aan jezelf niet. Jij kunt nog voor het einde van het jaar zo optimaal […]

Read More
Sanacount wint Exact Samenwerking Award 2020

HOERA! Sanacount wint de Exact Award Samenwerking

HOERA! Sanacount sleept de Exact Samenwerking Award 2020 binnen! Dit werd vandaag tijdens het online event Exact Live bekend gemaakt. Team Sanacount is ongelofelijk trots! Bekijk hier Sanacount verrast werd met de award. https://www.youtube.com/watch?v=1nahWULGwmg Top 10 in de boekhouding en accountancy van Nederland Eerder liet Sanacount weten door Exact genomineerd te zijn voor als top 10 […]

Read More
Thuiswerken door COVID-19 en een vaste reiskostenvergoeding. Hoe zit dat - BLogs - Nieuws - Sanacount

Thuiswerken door COVID-19 en reiskostenvergoeding. Hoe zit dat?

Sinds begin dit jaar zijn velen van ons thuis aan het werk. Een enkeling mag inmiddels weer een aantal dagen naar kantoor, maar de huidige omstandigheden stevenen af op een situatie waarin (deels of volledig) thuiswerken toch echt “het nieuwe normaal” zal zijn. Deze ontwikkeling roept een aantal vragen op. Eén hiervan (en een hele […]

Read More