Je bedrijf laten groeien en bloeien? Zo doe je dat!

Je bedrijf laten groeien en bloeien Zo doe je dat! - Nieuws - Blogs - Sanacount

Veel ondernemers starten een bedrijf met de ambitie om te groeien. Niet alleen groei in omzet, personeel, naamsbekendheid. Maar ook in kwaliteit van producten, diensten en medewerkers. Groei van een onderneming wordt mede bepaald door de ondernemer zelf. Toch krijgen veel ondernemers dit onvoldoende voor elkaar.

Een veelvoorkomend knelpunt: liquiditeit (cashflow)

Een van de knelpunten waar men tegenaan loopt is liquiditeit (cashflow): De afwezigheid van voldoende financiële middelen om de groei en toekomstige plannen te financieren. Vaak begrijpt de ondernemer niet waarom er onvoldoende middelen zijn, terwijl er een sterke groei van omzet aanwezig is. De belangrijkste aandachtsgebieden voor de beheersing van je cashflow zijn de volgende.

Het belang van debiteurenbeheer

Bij stijging van de verkopen lopen bedrijven het risico dat de facturen niet of niet op tijd worden betaald. Dit geeft een negatief effect op je cashflow. Debiteurenbeheer is dan ook van groot belang. Check je klanten vooraf goed, stel goede betalingsvoorwaarden op en maak vooraf duidelijke afspraken over de betalingstermijn. Houd je debiteurenadministratie goed bij en factureer snel. Zorg er vervolgens voor dat de klant zich aan de betalingsvoorwaarden houdt. Vergeet niet dat een niet betalende klant een slechte klant is.

Inzicht in je voorraad

Bij stijging van inkooporders wordt vaak het voorraadniveau verhoogd om ervoor te zorgen dat nieuwe orders kunnen worden uitgevoerd. Er kan echter een verleiding zijn om een te grote voorraad aan te houden. Een verdubbeling van de omzet betekent niet per se dat je het voorraadniveau dat je hebt, moet verdubbelen. Beoordeel regelmatig de voorraad die wordt aangehouden en het tijdstip waarop deze wordt aangehouden. Het is niet nodig om voorraad aan te houden voor een verkoopperiode van zes maanden als je binnen 48 uur kunt laten bezorgen.

Beheers je uitgaven en kosten

Wanneer de zaken goed gaan is de verleiding groot dat extra uitgaven worden gedaan die niet nodig zijn. Glimmende voorwerpen grijpen plotseling de aandacht. Stop en denk goed na voordat je die dure investering doet. Heb je het echt nodig en komt het ten goede aan je onderneming? Ja, dan is het geen probleem, maar blijf kritisch. Die topklasse laptop is misschien leuk om te hebben, maar heb je ook het geld om het te spenderen en voegt het waarde toe aan je onderneming? Als je laptop kapot gaat, dan moet hij vervangen worden, maar moet deze dan ook een topklasse laptop zijn? Concentreer je op de uitgaven waar dat nodig is en investeer als je een rendement op kunt halen.

Capaciteit van de huidige medewerkers

Het lukt niet meer. Er zijn opeens onvoldoende uren op de dag. Er is te veel werk en je huidige medewerkers kunnen het niet meer aan. Je hebt hulp nodig en snel. De verleiding is groot om zo snel mogelijk personeel aan te nemen en verder te gaan. Maar is dit de juiste stap? Heb jij de juiste medewerkers geselecteerd of de eerste de beste persoon zonder na te denken of deze daadwerkelijk geschikt is voor je onderneming?

Selectie van nieuw personeel voor het bedrijf

Maak een goede analyse van het benodigde aantal uren, kennis en ervaring voor het nieuwe personeel. Wat voor persoon zoek je? Wat voor taken en werkzaamheden moet die persoon gaan uitvoeren. Heb je iemand op gesprek? Check goed of hij/zij daadwerkelijk bij je onderneming past en de ervaring heeft dat men zegt te hebben. Mochten de taken te veel afwijken overweeg dan om externe expertise in te schakelen. Heb je een fulltime boekhouder? Controleer of je onderneming deze nodig heeft of kan je werken met een team van specialisten die je de hulp en service bieden die je nodig hebt.

Financiële informatie van reactief naar proactief

Om je cashflow te beheersen moet je beschikken over actuele
financiële managementinformatie. Krijg je de managementinformatie die je nodig
hebt? Nu is het tijd om te kijken welke (financiële) systemen en rapportages je
nodig hebt om de prestaties van je onderneming maandelijks of per kwartaal te
kunnen beoordelen. 

Meer weten over ondersteuning bij de groei van je bedrijf?

Bij Sanacount maken we reeds gebruik van de juiste systemen en rapportages en worden de administraties van onze klanten binnen 2 werkdagen bijgewerkt. Wil je meer weten over hoe wij onze klanten ondersteunen bij hun groei? Neem dan contact op met onze consultants.

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Eigenrisicodragerschap voor de ZW en WGA; dit is wat je moet weten -BLogs - Nieuws - Sanacount

Eigenrisicodragerschap voor de ZW en WGA; dit is wat je moet weten

Eigenrisicodragerschap voor de ZW en WGA Ondernemers met personeel zullen de term wellicht wel eens voorbij hebben zien komen: eigenrisicodragerschap. Misschien heb je er wel eens over na gedacht of ben je zelfs eigenrisicodrager. In tegenstelling tot de meeste premies en belastingen die je als ondernemer betaalt, zijn er ook premies die optioneel zijn. Je […]

Read More
Samen aan de slag om je duurzame doelen te realiseren - BLogs - Nieuws - Sanacount

Samen aan de slag om je duurzame doelen te realiseren

Aan de slag met duurzame doelen We lezen er al veel over: duurzaam ondernemen. Veel bedrijven en organisaties willen er moeite in steken om duurzamer te ondernemen, maar weten niet precies waarmee te beginnen. Ook zie ik wel eens verwarring over de betekenis die men geeft aan het duurzaam ondernemen. Zo wordt het vaak verward […]

Read More
Sanacount levert bestuurslid NOAB- BLogs - Nieuws - Sanacount

Sanacount levert bestuurslid NOAB

De ledenraad van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen heeft Ertuğ Koşmaci recent als nieuw bestuurslid benoemd. Ertuğ neemt hiermee de bestuursfunctie van Jean-Pierre van Boxtel over. Het bestuur is zeer tevreden met de toevoeging van Ertuğ aan het team en ziet hiermee een uitstekende bijdrage aan diversiteit in visies binnen het bestuur. Naast […]

Read More
Is de handhavingsvakantie van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties bijna voorbij - BLogs - Nieuws - Sanacount

Is de handhavingsvakantie van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties bijna voorbij?

Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties De problematiek van de pseudo zelfstandige (would-be-zzp’er) schreeuwt om een oplossing. De opvolgende kabinetten zijn er in de afgelopen 10 jaar niet in geslaagd die oplossing te bieden. In het kader van de kabinetsformatie heeft De Sociaal-Economische Raad (SER) op 2 juni 2021 een akkoord tussen vakbonden en werkgeversorganisaties gepubliceerd over hervorming […]

Read More
Ambassadeurs SDG Lokaal regio Nijmegen - BLogs - Nieuws - Sanacount

Wij zijn ambassadeurs van SDG Lokaal regio Nijmegen!

Aan de slag voor een beter Nijmegen Vanaf september 2021 zullen collega’s Nese Senol en Ertug Kosmaci de rol van ambassadeurs van SDG Lokaal regio Nijmegen op zich nemen. De Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Steeds meer gemeenten willen aan de slag […]

Read More
Wat is de donuteconomie van Kate Raworth- BLogs - Nieuws - Sanacount 2

Wat is de donuteconomie van Kate Raworth?

Klimaatrapport ICPP: Nu actie nodig In augustus 2021 kwam het klimaatrapport van de ICPP – het klimaatpanel met wetenschappers van de verenigde Naties – uit. Al biedt de conclusie uit het rapport geen nieuwe informatie, het komt toch weer binnen als een bom! Een ding is duidelijk: actie is NU nodig. Donut wat? Recent begon […]

Read More
Auto van de zaak - BLogs - Nieuws - Sanacount

Auto op de zaak of in privé aanschaffen?

Kan ik beter een auto op de zaak of in privé aanschaffen? Als ondernemer is het vaak handig om een auto te hebben. Voor inkopen, het bezoeken van klanten of bijvoorbeeld om naar het bedrijfspand te rijden. Bij uitstek de meest gestelde vraag die we krijgen is dan ook: Zal ik de auto op de […]

Read More
Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen - BLogs - Nieuws - Sanacount

Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Hoezo maatschappelijk verantwoord ondernemen Duurzaamheid begint steeds meer een hot topic te worden. Daarmee is in de zakelijke wereld ‘duurzaam ondernemen’ of ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)’ ook niet meer weg te denken. Maar waarom zou je maatschappelijk verantwoord ondernemen? En bovendien: waar begin je? Het is immers best een flinke klus. Moet je nu je […]

Read More
Alles over de oprichting van een BV - BLogs - Nieuws - Sanacount

Stappenplan – Alles over de oprichting van een bv

Oprichting van een bv De afweging om een bv op te richten is weer actueel. Het tarief van de vennootschapsbelasting is verlaagd. En de ondernemersfaciliteiten voor de ondernemer in de inkomstenbelasting (ook wel IB ondernemer genoemd, bijvoorbeeld eenmanszaak of personenvennootschap) worden de komende jaren verder versoberd. De rechtsvorm bv biedt dus diverse fiscale voordelen. Maar […]

Read More
Wanneer kan je het beste een B.V. oprichten - BLogs - Nieuws - Sanacount

Wanneer kan je het beste een bv oprichten?

Wanneer is het interessant om een bv op te richten? Heb je een eenmanszaak of een personenvennootschap (vof, maatschap, cv) – anders gezegd, een onderneming in de inkomstenbelasting (IB onderneming)? En wil je weten wanneer het voor jou interessant is om een bv op te richten? In deze blog lees je meer over wanneer je […]

Read More