Je bedrijf laten groeien en bloeien? Zo doe je dat!

Je bedrijf laten groeien en bloeien Zo doe je dat! - Nieuws - Blogs - Sanacount

Veel ondernemers starten een bedrijf met de ambitie om te groeien. Niet alleen groei in omzet, personeel, naamsbekendheid. Maar ook in kwaliteit van producten, diensten en medewerkers. Groei van een onderneming wordt mede bepaald door de ondernemer zelf. Toch krijgen veel ondernemers dit onvoldoende voor elkaar.

Een veelvoorkomend knelpunt: liquiditeit (cashflow)

Een van de knelpunten waar men tegenaan loopt is liquiditeit (cashflow): De afwezigheid van voldoende financiële middelen om de groei en toekomstige plannen te financieren. Vaak begrijpt de ondernemer niet waarom er onvoldoende middelen zijn, terwijl er een sterke groei van omzet aanwezig is. De belangrijkste aandachtsgebieden voor de beheersing van je cashflow zijn de volgende.

Het belang van debiteurenbeheer

Bij stijging van de verkopen lopen bedrijven het risico dat de facturen niet of niet op tijd worden betaald. Dit geeft een negatief effect op je cashflow. Debiteurenbeheer is dan ook van groot belang. Check je klanten vooraf goed, stel goede betalingsvoorwaarden op en maak vooraf duidelijke afspraken over de betalingstermijn. Houd je debiteurenadministratie goed bij en factureer snel. Zorg er vervolgens voor dat de klant zich aan de betalingsvoorwaarden houdt. Vergeet niet dat een niet betalende klant een slechte klant is.

Inzicht in je voorraad

Bij stijging van inkooporders wordt vaak het voorraadniveau verhoogd om ervoor te zorgen dat nieuwe orders kunnen worden uitgevoerd. Er kan echter een verleiding zijn om een te grote voorraad aan te houden. Een verdubbeling van de omzet betekent niet per se dat je het voorraadniveau dat je hebt, moet verdubbelen. Beoordeel regelmatig de voorraad die wordt aangehouden en het tijdstip waarop deze wordt aangehouden. Het is niet nodig om voorraad aan te houden voor een verkoopperiode van zes maanden als je binnen 48 uur kunt laten bezorgen.

Beheers je uitgaven en kosten

Wanneer de zaken goed gaan is de verleiding groot dat extra uitgaven worden gedaan die niet nodig zijn. Glimmende voorwerpen grijpen plotseling de aandacht. Stop en denk goed na voordat je die dure investering doet. Heb je het echt nodig en komt het ten goede aan je onderneming? Ja, dan is het geen probleem, maar blijf kritisch. Die topklasse laptop is misschien leuk om te hebben, maar heb je ook het geld om het te spenderen en voegt het waarde toe aan je onderneming? Als je laptop kapot gaat, dan moet hij vervangen worden, maar moet deze dan ook een topklasse laptop zijn? Concentreer je op de uitgaven waar dat nodig is en investeer als je een rendement op kunt halen.

Capaciteit van de huidige medewerkers

Het lukt niet meer. Er zijn opeens onvoldoende uren op de dag. Er is te veel werk en je huidige medewerkers kunnen het niet meer aan. Je hebt hulp nodig en snel. De verleiding is groot om zo snel mogelijk personeel aan te nemen en verder te gaan. Maar is dit de juiste stap? Heb jij de juiste medewerkers geselecteerd of de eerste de beste persoon zonder na te denken of deze daadwerkelijk geschikt is voor je onderneming?

Selectie van nieuw personeel voor het bedrijf

Maak een goede analyse van het benodigde aantal uren, kennis en ervaring voor het nieuwe personeel. Wat voor persoon zoek je? Wat voor taken en werkzaamheden moet die persoon gaan uitvoeren. Heb je iemand op gesprek? Check goed of hij/zij daadwerkelijk bij je onderneming past en de ervaring heeft dat men zegt te hebben. Mochten de taken te veel afwijken overweeg dan om externe expertise in te schakelen. Heb je een fulltime boekhouder? Controleer of je onderneming deze nodig heeft of kan je werken met een team van specialisten die je de hulp en service bieden die je nodig hebt.

Financiële informatie van reactief naar proactief

Om je cashflow te beheersen moet je beschikken over actuele
financiële managementinformatie. Krijg je de managementinformatie die je nodig
hebt? Nu is het tijd om te kijken welke (financiële) systemen en rapportages je
nodig hebt om de prestaties van je onderneming maandelijks of per kwartaal te
kunnen beoordelen. 

Meer weten over ondersteuning bij de groei van je bedrijf?

Bij Sanacount maken we reeds gebruik van de juiste systemen en rapportages en worden de administraties van onze klanten binnen 2 werkdagen bijgewerkt. Wil je meer weten over hoe wij onze klanten ondersteunen bij hun groei? Neem dan contact op met onze consultants.

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen - BLogs - Nieuws - Sanacount

Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Hoezo maatschappelijk verantwoord ondernemen Duurzaamheid begint steeds meer een hot topic te worden. Daarmee is in de zakelijke wereld ‘duurzaam ondernemen’ of ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)’ ook niet meer weg te denken. Maar waarom zou je maatschappelijk verantwoord ondernemen? En bovendien: waar begin je? Het is immers best een flinke klus. Moet je nu je […]

Read More
Wanneer kan je het beste een B.V. oprichten - BLogs - Nieuws - Sanacount

Wanneer kan je het beste een bv oprichten?

Wanneer is het interessant om een bv op te richten? Heb je een eenmanszaak of een personenvennootschap (vof, maatschap, cv) anders gezegd een onderneming in de inkomstenbelasting (ook wel IB onderneming genoemd)? En wil je weten wanneer het voor jou interessant is om een bv op te richten? In deze blog lees je meer over […]

Read More
Alles over de oprichting van een BV - BLogs - Nieuws - Sanacount

Alles over de oprichting van een bv

Oprichting van een bv De afweging om een bv op te richten is weer actueel. Het tarief van de vennootschapsbelasting is verlaagd. En de ondernemersfaciliteiten voor de ondernemer in de inkomstenbelasting (ook wel IB ondernemer genoemd, bijvoorbeeld eenmanszaak of personenvennootschap) worden de komende jaren verder versoberd. De rechtsvorm bv biedt dus diverse fiscale voordelen. Maar […]

Read More
Belangrijke wetswijzigingen per 1 juli 2021 BLogs - Nieuws - Sanacount

Belangrijke wetswijzigingen per 1 juli 2021

Wet- en regelgeving die ingaat per 1 juli 2021 Per 1 juli 2021 zullen er een aantal belangrijke veranderingen in de wet- en regelgeving worden doorgevoerd die wellicht gevolgen kunnen hebben ondernemingen. We hebben de veranderingen voor je op een rijtje gezet in deze blog. Tip 1: Per 1 juli gaan de regels voor BTW […]

Read More
Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties - BLogs - Nieuws - Sanacount

Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties?

Vakantiegeld later uitbetalen door corona, kan dat? De voortdurende coronacrisis heeft in kleine en grotere mate gevolgen voor vrijwel alle ondernemers in Nederland. Een tekort aan liquide middelen is een vaak voorkomend gevolg dat velen ervaren. En dan komt nu net de maand mei om de hoek kijken. De maand waarin het personeel hun vakantiegeld normaliter […]

Read More
BTW en inkoopfactuur uit het buitenland hangt er vanaf! - BLogs - Nieuws - Sanacount

BTW en inkoopfactuur uit het buitenland: hangt ervan af!

Hoe zit het ook alweer met de BTW en inkoopfacturen uit het buitenland? Als ik een vraag krijg over de BTW is mijn eerste reactie bijna altijd: “Hangt ervan af”. De BTW-wetgeving staat namelijk vol met uitzonderingen. Daarnaast hebben de landen van de Europese Unie een gemeenschappelijk BTW-stelsel. Terugkerende vraagstukken over de BTW-aangifte In de […]

Read More
Zakelijk of privé beleggen - wat is de beste keuze - BLogs - Nieuws - Sanacount

Zakelijk of privé beleggen – Wat is de beste keuze?

Zakelijk of privé beleggen? Hoe maak ik de juiste keuze? Ondanks de huidige economische tijd groeit het aantal mensen dat belegt nog steeds. Binnen het beleggen zijn veel verschillende opties en dus heel wat keuzes om te maken. Maar wat is de verstandigste keuze? Zakelijk of privé beleggen? In deze blog nemen we je mee […]

Read More
Effectief netwerken in tijden van corona - hoe doe je dat BLogs - Nieuws - Sanacount

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe doe je dat?

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe zit dat? Veel mensen werken tijdens de coronacrisis noodgedwongen thuis. Zo ook veel ondernemers. Hierdoor lijkt het lastiger om te kunnen netwerken en jouw netwerk verder uit te breiden. Van fysieke ontmoetingen naar het zoeken van binding op afstand. In beginsel was dit voor ons allen even […]

Read More
Ready for One-Stop-Shop! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce - BLogs - Nieuws - Sanacount

Ready for One-Stop-Shop?! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce

Ready for One-Stop-Shop?! E-commerce is booming business. Het aantal digitale shoppers en bestedingen nam de afgelopen jaren al sterk toe, maar is door de coronacrisis alleen maar harder gestegen. Mede door de coronamaatregel van het sluiten van de stenen winkel is het niet zo gek dat steeds meer ondernemers besloten een webshop te beginnen. Verandering […]

Read More