Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging?

Heb-jij-al-nagedacht-over-bedrijfsopvolging-BLogs-Nieuws-Sanacount-Bedrijfs-en-Belastingadvies.jpg

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging?

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging? Hoe kan je dit fiscaal vriendelijk regelen? Moet je daar nu al voor in actie komen? Ja, er gaat waarschijnlijk binnenkort het een en ander veranderen in de bedrijfsopvolgingsregeling. Een ondernemer die vooruit wil kijken en nú in actie komt, kan hiermee duizenden euro’s besparen.

Welke situaties vallen onder de verandering van de bedrijfsopvolgingsregeling?

In de volgende situaties zullen er waarschijnlijk veranderingen plaatsvinden:
  1. Als (een deel van de) onderneming geschonken wordt
  2. Als de ondernemer komt te overlijden en zijn onderneming nalaat aan zijn erfgenamen
Dit geldt voor diverse ondernemingsvormen (B.V., eenmanszaak, vennootschap onder firma, maatschap).

Wat gaat er precies veranderen bij de bedrijfsopvolging?

Het aanpassen van de regeling staat al een aantal jaren op het to-do lijstje van het kabinet. Het kabinet is namelijk al een tijdje van plan om de regeling te versoberen. De regeling is oorspronkelijk in het leven geroepen voor de financieringsproblematiek die er zou zijn bij bedrijfsoverdracht. Nu wordt er gezegd dat het financieringsprobleem ook opgelost kan worden door belastinguitstel.

Mogelijkheid tot versobering bedrijfsopvolgingsregeling

De mogelijkheid tot versobering is opgenomen in de bouwstenennotitie uit 2020. Deze notitie leidde tot veel commotie. Dit heeft geleid tot een aangenomen motie waarin ook is besloten dat de bedrijfsopvolgingsregeling in 2021 wordt geëvalueerd. De uitkomst hiervan is op dit moment nog onzeker. Het is wel zeer waarschijnlijk dat de bedrijfsopvolgingsfaciliteiten in de toekomst versoberd gaan worden.

Hoe ziet de bedrijfsopvolgingsregeling er dan nu uit? Is deze echt zo gunstig?

Normaliter moet over een erfenis successiebelasting worden betaald. Over het erven van ondernemingsvermogen (welke voldoet aan de voorwaarden) is er meestal geen successiebelasting verschuldigd. Dit geldt voor ondernemingsvermogen tot 1.1 miljoen. Over het vermogen boven 1.1 miljoen is minimaal 83% van de verkrijging belastingvrij. Voor de resterende 17% waarover wel schenkbelasting moet worden betaald, kan bovendien voor tien jaar rentedragend uitstel van betaling worden verkregen.

Welke voorwaarden gelden er dan voor de bedrijfsopvolgingsregeling?

Er gelden een aantal voorwaarden voor het erven van ondernemingsvermogen:
  1. De activiteiten die de onderneming uitoefent mogen geen zogenoemde beleggingsactiviteiten zijn.
  2. De onderneming of de aandelen moeten minimaal vijf jaar worden voortgezet/aangehouden.
  3. Er gelden daarnaast verschillende eisen aan degene die de onderneming overdraagt voor schenking en voor erven. Bij schenking geldt dat de overdrager minimaal 5 jaar eigenaar van de onderneming moet zijn geweest. Bij overlijden geldt slechts een bezitstermijn van een jaar.

Wat kan ik nu doen? Kan ik nu schenken?

Check eerst of je aan de eerste en derde voorwaarde voldoet. En vraag jouw adviseur of hij je hierbij wilt helpen. De regeling is in bijzonder gevallen erg complex. Wat is bijvoorbeeld beleggingsvermogen? Ik heb maar voor een klein deel beleggingsvermogen in mijn onderneming? Hoe ziet de regeling eruit bij wijziging van ondernemingsstructuur? Indien je voldoet aan de voorwaarden zou je jouw rechten veilig kunnen stellen door nu belastingvrij te schenken. Hiermee bespaar je duizenden euro’s als de regeling straks wordt afgeschaft. Wil jij wel vermogen schenken maar de zeggenschap in jouw onderneming behouden? Dit hoeft geen probleem te zijn. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van cumulatieve preferente aandelen. Laat je goed voorlichten door jouw adviseur.

Ik voldoe niet aan de voorwaarden, wat kan ik doen?

Soms is het een kwestie van jaar wachten. Soms zou er met een aantal aanpassingen wel voldaan kunnen worden aan de eisen. Ga dus nu in gesprek met jouw adviseur over hoe jij wel aan de voorwaarden kan voldoen. Het is belangrijk om hiermee snel aan de slag te gaan.

Ik hoor wel eens dat ik mijn kinderen op de loonlijst moet zetten. Waarom is dat?

De overdracht van een onderneming betekent fiscaal een afrekeningsmoment. Je staakt immers jouw onderneming of verkoopt de aandelen van jouw B.V. Dit kan leiden tot belastingheffing (naast schenk- en erfbelasting). Als jouw kind drie jaar op de loonlijst heeft gestaan kun je gebruikmaken van de zogenoemde geruisloze doorschuiving en hoeft er niets betaald te worden aan de Belastingdienst. Dit kan al door jouw kind tijdig voor een paar uur op de loonlijst te zetten. Dit kan daarnaast ook voor nu ander voordeel hebben. Het loon is bij jou aftrekbaar en bij je kind mogelijk niet of nauwelijks belast.

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging?

Heb jij vragen over het bovenstaande? Twijfel dan niet contact op te nemen met Sanacount. Bedrijfsopvolging is een complex maar belangrijk onderwerp. Wij helpen jou graag om inzicht te krijgen en dit goed te regelen. Zo hoef jij je daar niet druk om te maken.

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties - BLogs - Nieuws - Sanacount

Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties?

Vakantiegeld later uitbetalen door corona, kan dat? De voortdurende coronacrisis heeft in kleine en grotere mate gevolgen voor vrijwel alle ondernemers in Nederland. Een tekort aan liquide middelen is een vaak voorkomend gevolg dat velen ervaren. En dan komt nu net de maand mei om de hoek kijken. De maand waarin het personeel hun vakantiegeld normaliter […]

Read More
BTW en inkoopfactuur uit het buitenland hangt er vanaf! - BLogs - Nieuws - Sanacount

BTW en inkoopfactuur uit het buitenland: hangt ervan af!

Hoe zit het ook alweer met de BTW en inkoopfacturen uit het buitenland? Als ik een vraag krijg over de BTW is mijn eerste reactie bijna altijd: “Hangt ervan af”. De BTW-wetgeving staat namelijk vol met uitzonderingen. Daarnaast hebben de landen van de Europese Unie een gemeenschappelijk BTW-stelsel. Terugkerende vraagstukken over de BTW-aangifte In de […]

Read More
Zakelijk of privé beleggen - wat is de beste keuze - BLogs - Nieuws - Sanacount

Zakelijk of privé beleggen – Wat is de beste keuze?

Zakelijk of privé beleggen? Hoe maak ik de juiste keuze? Ondanks de huidige economische tijd groeit het aantal mensen dat belegt nog steeds. Binnen het beleggen zijn veel verschillende opties en dus heel wat keuzes om te maken. Maar wat is de verstandigste keuze? Zakelijk of privé beleggen? In deze blog nemen we je mee […]

Read More
Effectief netwerken in tijden van corona - hoe doe je dat BLogs - Nieuws - Sanacount

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe doe je dat?

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe zit dat? Veel mensen werken tijdens de coronacrisis noodgedwongen thuis. Zo ook veel ondernemers. Hierdoor lijkt het lastiger om te kunnen netwerken en jouw netwerk verder uit te breiden. Van fysieke ontmoetingen naar het zoeken van binding op afstand. In beginsel was dit voor ons allen even […]

Read More
Ready for One-Stop-Shop! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce - BLogs - Nieuws - Sanacount

Ready for One-Stop-Shop?! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce

Ready for One-Stop-Shop?! E-commerce is booming business. Het aantal digitale shoppers en bestedingen nam de afgelopen jaren al sterk toe, maar is door de coronacrisis alleen maar harder gestegen. Mede door de coronamaatregel van het sluiten van de stenen winkel is het niet zo gek dat steeds meer ondernemers besloten een webshop te beginnen. Verandering […]

Read More
Sanacount Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Sanacount Corona (COVID-19) update: TONK

Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) Heb jij door de coronacrisis en de gevolgen hiervan een forse inkomensdaling? Bieden de huidige financiële maatregelen zoals de Tozo voor jou onvoldoende hulp? Dan kan je mogelijk (extra) financiële steun aanvragen voor het betalen van jouw woonlasten. Te weinig inkomsten voor noodzakelijke kosten? Het inkomen kan door de beperkende […]

Read More
Faillissement voorkomen De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Faillissement voorkomen? De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst

WHOA – Zonder instemming schuldeisers akkoord op schuldregeling Per 1 januari 2021 ging de WHOA in: de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Dreig jij failliet te gaan omdat jouw bedrijf te hoge schulden heeft? Of zit je al in een faillissement? Dan biedt de WHOA nu een extra mogelijkheid om jouw schulden te structureren. Met […]

Read More
Heb-jij-al-nagedacht-over-bedrijfsopvolging-BLogs-Nieuws-Sanacount-Bedrijfs-en-Belastingadvies.jpg

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging?

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging? Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging? Hoe kan je dit fiscaal vriendelijk regelen? Moet je daar nu al voor in actie komen? Ja, er gaat waarschijnlijk binnenkort het een en ander veranderen in de bedrijfsopvolgingsregeling. Een ondernemer die vooruit wil kijken en nú in actie komt, kan hiermee duizenden […]

Read More
Mag het gebruikelijk loon dga lager zijn tijdens corona - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Uitleg – lager gebruikelijk loon DGA tijdens corona, mag dat?

Gebruikelijke loon DGA lager tijdens corona? Ben jij directeur-grootaandeelhouder (DGA) in jouw bedrijf? Dan gelden er regels voor jouw minimale salaris. Jij moet dan namelijk minimaal een ‘gebruikelijk loon’ verdienen. Wat dit precies inhoudt lees jij in de blog met financiële en fiscale tips voor 2021. Het gebruikelijk loon voor DGA’s is verhoogd van […]

Read More