Klimaatrapport ICPP: Nu actie nodig
In augustus 2021 kwam het klimaatrapport van de ICPP – het klimaatpanel met wetenschappers van de verenigde Naties – uit. Al biedt de conclusie uit het rapport geen nieuwe informatie, het komt toch weer binnen als een bom! Een ding is duidelijk: actie is NU nodig.
Donut wat?
"To meet the needs of all within the means of the planet"
Kort samengevat is haar doelstelling als volgt: “To meet the needs of all within the means of the planet”. En om maar met de deur in huis te vallen; op dit moment doen we geen van beide. Dus stelt ze – terecht – de vraag of onze economische modellen nog wel passen bij de huidige tijd. Het zal je niet verbazen dat Raworth van mening is dat dat niet zo is. Daarom ontwikkelde ze een nieuw model, jawel, in de vorm van een donut. In dit model staan het welzijn van de mens, rechtvaardigheid én ecologisch herstel centraal.
Is eindeloze groei wel realistisch?
De aarde en de mens centraal
Bron: Donuteconomie – Kate Raworth
Op zoek naar de balans
Hoe komen we in de donut?
Bron: Donuteconomie – Kate Raworth
Natuur herstellen en welvaart herverdelen
Doelstelling veranderen
Volgens Raworth moeten we de doelstelling veranderen. De focus moet liggen op het welzijn van mens en planeet. Economische activiteiten moeten draaien om het herstellen van de natuur en het herverdelen van welvaart. De waarde van mens en natuur moet meegenomen worden in de economie. In plaats van wachten tot het moment dat groei ongelijkheid oplost (dit moment zal nooit komen volgens Raworth) moeten we de economie distributief inrichten. Denk aan:
- Invoering maximuminkomen en basisinkomen
- Rentevrij geld
- Belasting op vervuiling
- Wereldwijd belastingsysteem voor bedrijven
- Nieuwe juridische organisatiestructuren
- Kennis gemeenschappelijk maken
Donut in de praktijk: duurzaam ondernemen
Je kunt hier als bedrijf of organisatie ook zelf al aan bijdragen door duurzaam of maatschappelijk verantwoord te ondernemen: mens en natuur mee te nemen in het businessmodel en decision making. Er zijn al meerdere bedrijven en organisaties die hebben bewezen dat je succesvol kunt zijn ‘binnen de donut’. Toch zul je nu nog steeds een voorttrekkersrol hebben als donut proof organisatie. Dit geeft dan ook een aantal zakelijk interessante voordelen, waar je meer over leest in onze blog ‘waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen’.
First move advantage blijft niet voor altijd
Maar deze voortrekkersrol zal niet altijd blijven, dus wacht niet te lang. Het klimaatrapport van de ICPP benadrukt het nogmaals: het is code rood voor de mensheid. We moeten aan de bak, met zijn allen. Om de klimaatdoelstellingen voor zowel 2030 als 2050 te halen, zullen er hoogstwaarschijnlijk steeds meer ‘milieuverplichtingen’ komen voor bedrijven en particulieren.
Maar waarom wachten op maatregelen van hogerop? Als je nú al jouw bedrijfsstrategie donut proof maakt, zul je later niet ‘geraakt’ worden door verplichtingen. Daarnaast heb je dus een aantal voordelen: het zogenoemde ‘first mover advantage’. Consumenten kiezen namelijk steeds meer voor duurzaam en maatschappelijk betrokken.
Van lineair naar circulair
En deze tendens zie je al, vooral in de jongere generatie consumenten. We verleggen de focus: bezit wordt gebruik en ervaring. Denk aan innovatieve businessmodellen waarin je bijvoorbeeld een abonnement kunt afnemen voor een deelauto. Een ander voorbeeld is het idee dat het afval voor het ene bedrijf, grondstoffen voor het andere bedrijf zijn. Circulariteit heeft een grote rol binnen de donuteconomie.