Samen aan de slag om je duurzame doelen te realiseren

Samen aan de slag om je duurzame doelen te realiseren - BLogs - Nieuws - Sanacount

Aan de slag met duurzame doelen

We lezen er al veel over: duurzaam ondernemen. Veel bedrijven en organisaties willen er moeite in steken om duurzamer te ondernemen, maar weten niet precies waarmee te beginnen. Ook zie ik wel eens verwarring over de betekenis die men geeft aan het duurzaam ondernemen. Zo wordt het vaak verward met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Er zijn ook veel overeenkomsten tussen de twee. Beiden gaan in basis over bewust omgaan met de (toekomst van de) planeet en de mensen die haar bewonen. Het verschil ligt echter vooral in de oorsprong: MVO heeft een sociale achtergrond en duurzaamheid een ecologische achtergrond. In de praktijk lopen de twee vaak door elkaar heen.

Tips duurzaam ondernemen

In deze blog wil ik graag een aantal tips met je delen specifiek over duurzaam ondernemen. Dat betekent dat je je als bedrijf of organisatie bewust bent van de vervuiling van het planeet en actie onderneemt om dit te minimaliseren.

Tip 1: Pas quick wins toe

Quick wins zijn precies wat je denkt; kleine aanpassingen die je makkelijk kunt doorvoeren maar veel kunnen bijdragen. Het zijn immers de kleine dingen die het verschil al kunnen maken. Denk aan gebruik van spaar- of ledlampen, ga bewuster om met airconditioning en verwarming, kies voor duurzame variant bij vervanging van kantoorproducten, scheid afval (net zoals je dat in de huisomgeving ook doet), gebruik zo min mogelijk plastic (neem bij het boodschappen doen je eigen tassen/zakken mee), print bewust (dus alleen als het echt noodzakelijk is), probeer waar mogelijk zuiniger om te gaan met water, etc. Vaak gebeurt dit al in de privésfeer, maar vergeet dit ook niet door te trekken op zakelijk gebied. Maak je collega’s ervan bewust en spoor elkaar om te letten op de kleine dingen.

Tip 2: Zakelijk transport kan ook milieubewust

Ga bij jezelf na hoe vaak je bijvoorbeeld de auto gebruikt voor zakelijke doeleinden. Zou het geen optie zijn wat vaker de fiets te pakken om bij je werk of klanten te komen? Want hoe stoer is het als je een zakelijke (elektrische) fiets aanschaft en je daar je kilometers mee maakt? Je kan deze zelfs laten bestickeren met je bedrijfsnaam of logo. Het heeft een hoop gezondheidsvoordelen en straalt vitaliteit van jou en jouw bedrijf uit. Uiteraard kun je ook denken aan een milieuvriendelijke auto, zoals een elektrische auto.

Tip 3: Wees kritisch in de keuze van je doelgroep en leveranciers

Denk na over welke opdrachtgevers je graag in portefeuille hebt. Ondernemen zij ook milieu- en mensbewust? Het is fijn als jij en je opdrachtgevers dezelfde visie dragen als het gaat om een bijdrage te leveren aan een mooiere planeet. Ook kun je actief aan de slag om de huidige klantenportefeuille bewuster te maken van duurzaamheid en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Op die manier lever je een positieve bijdrage náást de diensten die je verricht of producten die je verkoopt. Daarnaast is het goed om eens te kijken wie je leveranciers allemaal zijn. Kopen zij ook milieubewust? Hoe gaan zij om met de wereld? Zorg dat je weet wat er in jouw gehele keten gebeurt door de juiste leveranciers aan te trekken.

Tip 4: Heb oog voor je personeel

Je personeel is je bedrijf. Hoe ga je om met je personeel? Onder welke arbeidsvoorwaarden werken ze? Kunnen ze zich door ontwikkelen of verder ontplooien? Geef je de mogelijkheid tot thuiswerken of bied je flexibele werktijden aan? Ook is het belangrijk bij je personeel bewustzijn te creëren over de duurzaamheid. Je kunt alle veranderingen pas teweegbrengen als je personeel er ook bewust van is. Beloon hen ook met hun gedrag.

Tip 5: Duurzame huisvesting

Denk daarbij aan een locatie die goed met de fiets of het openbaar vervoer te bereiken is. Aan een pand dat toekomstbestendig is. Kijk bijvoorbeeld ook naar welke stappen ondernomen kunnen worden om energiezuinig in het pand te kunnen zitten. In de blog ‘waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen’ vind je een online tool waarin je de ecologische voetafdruk van jouw bedrijf kunt meten.

Tip 6: Steun maatschappelijke initiatieven en/of goede doelen

Er worden om ons heen al zoveel initiatieven genomen om de wereld steeds een beetje beter te maken. Kijk waar jij een bijdrage aan kunt leveren. Ook zal het een voldaan gevoel geven als je jaarlijks een donatie doet voor een goed doel of misschien zelfs actief in actie komt. Denk bijvoorbeeld aan een sponsorloop of een andere actieve activiteit. Wil je nóg een stapje verder gaan, dan kan je ook ambassadeur worden van een goed doel of maatschappelijke organisatie. Denk bijvoorbeeld aan SDG Lokaal, een organisatie die zich inzet voor lokale actie op de Sustainable Development Goals (SDG’s).

Tip 7: Maak je duurzame stappen concreet en transparant naar buiten toe

Alle kleine beetjes aan positieve bijdrage om de wereld een stukje beter te maken helpen. Is het niet mooi om dit te delen met je omgeving? Laat iedereen weten dat je op jouw manier aan bijdraagt aan een eerlijkere en betere wereld. Geef aan wat je doet en wees een voorbeeld voor je omgeving. Door dit te delen inspireer je anderen en vergroot de jouw impact nog meer. Alleen zo maken we het verschil!

Duurzaam ondernemen én financieel en fiscaal voordeel?

Wil je weten hoe wij onze opdrachtgevers helpen duurzamer te ondernemen met oog op de nodige financiële en fiscale voordelen? Onze adviseurs gaan graag met je in gesprek om te kijken hoe je meer impact kan maken als duurzaam ondernemer.

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen