Mijn verwondering: Is ons groene hart een zorg voor later?

Mijn verwondering is ons groene hart een zorg voor later - Nieuws - Blogs - Sanacount

In mijn kindertijd was vliegen iets exclusiefs. Destijds had bijna geen van mijn klasgenoten nog gevlogen. Een vliegvakantie met het gezin kon “Jan Modaal” zich niet veroorloven. Nu is dit heel anders. Met alle prijsvechters die er zijn gekomen kan er voor 99 euro op en neer naar Barcelona worden gevlogen. 

De verlaagde prijs heeft vliegen voor vele mogelijk gemaakt

Vliegen is in veel gevallen goedkoper dan met de auto of met de trein reizen. Dit heeft het voor veel mensen mogelijk gemaakt om te gaan vliegen. En wij zijn dit ook massaal gaan doen. Schiphol blijft maar uitbreiden om al dit vliegverkeer mogelijk te maken. Mijn verwondering is dan ook: is ons groene hart een zorg voor later?

Wat zijn de gevolgen voor ons klimaat?

Het is een vast gegeven dat al dit vliegen leidt tot een hoge CO2 uitstoot. En dat dit bijdraagt aan het opwarmen van de aarde. Daarnaast kan de verslechtering van de luchtkwaliteit ook niet onbenoemd blijven. Vliegen is één van de meest vervuilende manier van reizen. Met een vliegreis wordt het milieu 7 tot 11 keer meer belast dan wanneer diezelfde reis wordt gemaakt met de trein.  Daarnaast levert een vliegreis een grotere bijdrage aan het broeikaseffect als dezelfde reis met de auto. Maar liefst 2 tot 4 keer zoveel. 

Steun van de overheid – geen BTW voor vliegen

De overheid geeft staatssteun op de meest vervuilende manier van reizen, vliegen. Er is namelijk geen BTW verschuldigd op vliegtickets en op de (vlieg)kerosine zit geen accijns. Terwijl voor een liter benzine per heden 0,78 euro accijns en 21% BTW moet worden betaald.

Belasting invoeren op vliegen bleek lastig

Nederland heeft eerder geprobeerd om een belasting op vliegen in te voeren. Deze bestond sinds 1 juli 2008 en werd per 1 juli 2009 afgeschaft. De belasting bedroeg 11,25 euro bij vliegreizen binnen de Europese Unie of tot 2500 kilometer. Daarboven bedroeg het tarief 45 euro. De vliegbelasting stuitte op groot verzet van Nederlandse luchthavens en reisorganisaties. Nederlanders weken massaal uit naar luchthaven in Duitsland en België. In verband met de gevolgen voor de concurrentiepositie is de belasting op vliegen na 1 jaar weer afgeschaft.

Maakt vliegbelasting een terugkomst?

Het nieuwe kabinet wil in 2021 weer een vorm van vliegbelasting invoeren. Vluchten binnen de EU worden dan 3,80 euro duurder. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat mensen hierdoor massaal minder gaan vliegen. Bij een hogere belasting zullen Nederlanders weer uitwijken naar de luchthavens in België of Duitsland. Wil je luchtvervuiling van de vliegindustrie aanpakken dan kan dit alleen door een regeling in Europees verband.

Verwondering van Ellen

Mijn verwondering is waarom wij dit nog niet geregeld hebben. We hebben met landen over de hele wereld een klimaatakkoord gesloten. Maar Europa blijft staatssteun geven aan de vervuilende vliegindustrie. Hoe is dit nu mogelijk? Is ons groene hart in Europees verband een zorg voor later?

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen