Tijd voor verandering? Zo creëer je draagvlak

Tijd voor verandering Zo creëer je draagvlak - Nieuws - Blogs - Sanacount

Wil je als organisatie meebewegen met de uitdagingen van deze tijd, dan moet je flexibel zijn. Maar verandering doorvoeren, daar heb je soms een flinke kluif aan. Bovendien leidt het vaak tot weerstand bij medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat zo’n traject zo soepel mogelijk verloopt?

Samenwerken zorgde voor een oplossing

“Een tijdje geleden klopte een van onze klanten bij ons aan
met het probleem dat ze te veel tijd kwijt waren met de administratie,” vertelt Ertug Kosmaci. “Hun facturatie verliep niet soepel en ook de inkopen werden niet altijd goed in het systeem verwerkt. Kortom, dat moest toch efficiënter kunnen? Uiteindelijk hebben wij door een samenwerking met innovatieve partijen een mooie oplossing kunnen bieden. Maar voordat het zover was, moesten we eerst een paar belangrijke stappen zetten.”

Het creëren van draagvlak is essentieel

Bij dit soort trajecten is draagvlak essentieel, stelt Ertug. Maar hoe bereik je dat? “Door iedereen er vanaf het begin bij te betrekken,” antwoordt hij. “Zowel medewerkers als het management. We zijn dan ook gestart met het organiseren van een aantal sessies, waarbij de medewerkers in kleine groepjes konden meepraten en meedenken. We stelden vragen als: ‘Wat missen jullie nu en wat zouden jullie graag anders willen?’”

Out of the box denken – doorvoeren van veranderingen

Het management werd gevraagd waarop zij wilden sturen. Iedereen werd uitgedaagd zo veel mogelijk out of the box te denken.” Alle antwoorden werden onderverdeeld in drie categorieën: ‘must haves’, ‘nice to haves’ en ‘could haves’. Daarna werd onderzocht of de veranderingen in de huidige situatie konden worden gerealiseerd, of dat daar een nieuw systeem voor nodig was. Na zorgvuldige afweging bleek de implementatie van een nieuw financieel pakket de beste optie. 

Real time management informatie

Ertug: “Verder hebben we ook aandacht besteed aan real time managementinformatie. Middels een dashboard kan de klant nu real time zien hoe ze ervoor staan. Op dit moment zijn alleen nog de financiële systemen gekoppeld, in een later stadium volgen ook de operationele systemen.”

Creëer vertrouwen bij medewerkers

“In eerste instantie leidde het besluit bij een aantal mensen tot weerstand”, vertelt Ertug. “Ze waren bang dat ze hun werk zouden kwijtraken, omdat een aantal werkzaamheden voortaan automatisch door het systeem uitgevoerd zou worden. Daarom besloten we coaching gesprekken te gaan voeren. Hierbij is het belangrijk de juiste gesprekstechnieken te gebruiken. Medewerkers werden uitgelegd wat er precies ging veranderen binnen hun werk.  Ook kregen ze de mogelijkheid om te vertellen hoe zij daar persoonlijk tegenaan keken. Op deze manier werd er vertrouwen gecreëerd.” 

Ontwikkelingen zorgen ook voor nieuw werk

De gesprekken maakten onder meer duidelijk dat er door de automatisering wel bepaalde werkzaamheden zouden verdwijnen. Maar ook dat er door de ontwikkelingen weer ruimte ontstond voor nieuw werk. “Medewerkers konden op deze manier zelf ook meedenken over eventuele nieuwe kansen en mogelijkheden,” zegt Ertug. 

Creëer draagvlak door iedereen bij traject te betrekken

Het is belangrijk dat iedereen binnen de organisatie zich bewust wordt van de noodzaak tot verandering. Echter is het ook belangrijk dat alle medewerkers zich gehoord voelen en inspraak hebben in het proces. En dat werkte, ontdekte Ertug al snel. “Door iedereen vanaf het begin bij het traject te betrekken, nam de weerstand tegen de veranderingen steeds verder af. Bovendien werden de medewerkers nauw betrokken bij de implementatie van het nieuwe systeem. Ook dat zorgde voor draagvlak.”

Duidelijk en regelmatig communiceren

Daarnaast is er nóg een ding cruciaal: duidelijk en regelmatig communiceren. “Vertel je medewerkers waar je mee bezig bent, hoe het traject ervoor staat en wat ze de komende tijd kunnen verwachten,” zegt Ertug. “Wij gaven elke twee weken een update. De ene keer via mail, dan weer wat uitgebreider te presenteren. De vorm maakt eigenlijk niet uit, als je maar duidelijk bent en regelmatig blijft communiceren.”

Deel pagina

Meer artikelen

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging?

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging? Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging? Hoe kan je dit fiscaal vriendelijk regelen? Moet je daar nu al voor in actie komen? Ja, er gaat waarschijnlijk binnenkort het een en ander veranderen in de bedrijfsopvolgingsregeling. Een ondernemer die vooruit wil kijken en nú in actie komt, kan hiermee duizenden […]

Read More
Mag het gebruikelijk loon dga lager zijn tijdens corona - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Uitleg – Lager gebruikelijk loon dga tijdens corona, mag dat?

Gebruikelijke loon dga lager tijdens corona? Ben jij directeur-grootaandeelhouder (dga) in jouw bedrijf? Dan gelden er regels voor jouw minimale salaris. Jij moet dan namelijk minimaal een ‘gebruikelijk loon’ verdienen. Wat dit precies inhoudt lees jij in de blog met financiële en fiscale tips voor 2021. Het gebruikelijk loon voor dga’s is verhoogd van minimaal […]

Read More
Uitbreiding steunpakket bedrijven na strengere lockdown - Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Uitbreiding corona steunpakket bedrijven na strengere lockdown

Kabinet breidt corona steunpakket bedrijven verder uit na strengere lockdown – Sanacount COVID-19 update De volledige lockdown is verlengd en dit heeft gevolgen voor veel ondernemers. Daarom zorgt het kabinet voor een uitbreiding van het corona steunpakket voor bedrijven. Deze zijn bedoeld om ondernemers die hard worden getroffen door de coronacrisis te ondersteunen. Sanacount zet de […]

Read More
Verbondenheid op afstand - 5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown - Nieuws - Blogs - Sanacount

5 tips om teamspirit te behouden tijdens de lockdown

Teamspirit behouden tijdens de lockdown doe je zo! Met een verlenging van de huidige lockdown zal thuiswerken de komende tijd de norm blijven. En niet zonder gevolgen: op afstand verbondenheid binnen een team creëren en behouden kan knap lastig zijn. Werknemers missen vaak toch de gesprekjes tijdens de koffiepauze. Of het ‘even naar binnen kunnen […]

Read More
TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan - Blogs - Nieuws - Sanacount

TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan

TOP 20 financiële en fiscale eindejaarstips voor 2021 Het einde van het jaar is in zicht. Veel ondernemers zijn druk bezig om alles op tijd af te ronden voor kerst. Er zijn talloze zaken waar jij aan moet denken voor het einde van het jaar. Uitzoeken waar er eventueel nog financiële en fiscale voordelen te […]

Read More
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst Het einde van het jaar is in zicht. De meeste ondernemers zijn druk bezig met het organiseren van (coronaproof) kerstborrels en het verstrekken van kerstpakketten. Maar vergeet óók het kerstcadeau van de Belastingdienst aan jezelf niet. Jij kunt nog voor het einde van het jaar zo optimaal […]

Read More
Sanacount wint Exact Samenwerking Award 2020

HOERA! Sanacount wint de Exact Award Samenwerking

HOERA! Sanacount sleept de Exact Samenwerking Award 2020 binnen! Dit werd vandaag tijdens het online event Exact Live bekend gemaakt. Team Sanacount is ongelofelijk trots! Bekijk hier Sanacount verrast werd met de award. https://www.youtube.com/watch?v=1nahWULGwmg Top 10 in de boekhouding en accountancy van Nederland Eerder liet Sanacount weten door Exact genomineerd te zijn voor als top 10 […]

Read More
Thuiswerken door COVID-19 en een vaste reiskostenvergoeding. Hoe zit dat - BLogs - Nieuws - Sanacount

Thuiswerken door COVID-19 en reiskostenvergoeding. Hoe zit dat?

Sinds begin dit jaar zijn velen van ons thuis aan het werk. Een enkeling mag inmiddels weer een aantal dagen naar kantoor, maar de huidige omstandigheden stevenen af op een situatie waarin (deels of volledig) thuiswerken toch echt “het nieuwe normaal” zal zijn. Deze ontwikkeling roept een aantal vragen op. Eén hiervan (en een hele […]

Read More