Tijd voor verandering? Zo creëer je draagvlak

Tijd voor verandering Zo creëer je draagvlak - Nieuws - Blogs - Sanacount

Wil je als organisatie meebewegen met de uitdagingen van deze tijd, dan moet je flexibel zijn. Maar verandering doorvoeren, daar heb je soms een flinke kluif aan. Bovendien leidt het vaak tot weerstand bij medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat zo’n traject zo soepel mogelijk verloopt?

Samenwerken zorgde voor een oplossing

“Een tijdje geleden klopte een van onze klanten bij ons aan
met het probleem dat ze te veel tijd kwijt waren met de administratie,” vertelt Ertug Kosmaci. “Hun facturatie verliep niet soepel en ook de inkopen werden niet altijd goed in het systeem verwerkt. Kortom, dat moest toch efficiënter kunnen? Uiteindelijk hebben wij door een samenwerking met innovatieve partijen een mooie oplossing kunnen bieden. Maar voordat het zover was, moesten we eerst een paar belangrijke stappen zetten.”

Het creëren van draagvlak is essentieel

Bij dit soort trajecten is draagvlak essentieel, stelt Ertug. Maar hoe bereik je dat? “Door iedereen er vanaf het begin bij te betrekken,” antwoordt hij. “Zowel medewerkers als het management. We zijn dan ook gestart met het organiseren van een aantal sessies, waarbij de medewerkers in kleine groepjes konden meepraten en meedenken. We stelden vragen als: ‘Wat missen jullie nu en wat zouden jullie graag anders willen?’”

Out of the box denken – doorvoeren van veranderingen

Het management werd gevraagd waarop zij wilden sturen. Iedereen werd uitgedaagd zo veel mogelijk out of the box te denken.” Alle antwoorden werden onderverdeeld in drie categorieën: ‘must haves’, ‘nice to haves’ en ‘could haves’. Daarna werd onderzocht of de veranderingen in de huidige situatie konden worden gerealiseerd, of dat daar een nieuw systeem voor nodig was. Na zorgvuldige afweging bleek de implementatie van een nieuw financieel pakket de beste optie. 

Real time management informatie

Ertug: “Verder hebben we ook aandacht besteed aan real time managementinformatie. Middels een dashboard kan de klant nu real time zien hoe ze ervoor staan. Op dit moment zijn alleen nog de financiële systemen gekoppeld, in een later stadium volgen ook de operationele systemen.”

Creëer vertrouwen bij medewerkers

“In eerste instantie leidde het besluit bij een aantal mensen tot weerstand”, vertelt Ertug. “Ze waren bang dat ze hun werk zouden kwijtraken, omdat een aantal werkzaamheden voortaan automatisch door het systeem uitgevoerd zou worden. Daarom besloten we coaching gesprekken te gaan voeren. Hierbij is het belangrijk de juiste gesprekstechnieken te gebruiken. Medewerkers werden uitgelegd wat er precies ging veranderen binnen hun werk.  Ook kregen ze de mogelijkheid om te vertellen hoe zij daar persoonlijk tegenaan keken. Op deze manier werd er vertrouwen gecreëerd.” 

Ontwikkelingen zorgen ook voor nieuw werk

De gesprekken maakten onder meer duidelijk dat er door de automatisering wel bepaalde werkzaamheden zouden verdwijnen. Maar ook dat er door de ontwikkelingen weer ruimte ontstond voor nieuw werk. “Medewerkers konden op deze manier zelf ook meedenken over eventuele nieuwe kansen en mogelijkheden,” zegt Ertug. 

Creëer draagvlak door iedereen bij traject te betrekken

Het is belangrijk dat iedereen binnen de organisatie zich bewust wordt van de noodzaak tot verandering. Echter is het ook belangrijk dat alle medewerkers zich gehoord voelen en inspraak hebben in het proces. En dat werkte, ontdekte Ertug al snel. “Door iedereen vanaf het begin bij het traject te betrekken, nam de weerstand tegen de veranderingen steeds verder af. Bovendien werden de medewerkers nauw betrokken bij de implementatie van het nieuwe systeem. Ook dat zorgde voor draagvlak.”

Duidelijk en regelmatig communiceren

Daarnaast is er nóg een ding cruciaal: duidelijk en regelmatig communiceren. “Vertel je medewerkers waar je mee bezig bent, hoe het traject ervoor staat en wat ze de komende tijd kunnen verwachten,” zegt Ertug. “Wij gaven elke twee weken een update. De ene keer via mail, dan weer wat uitgebreider te presenteren. De vorm maakt eigenlijk niet uit, als je maar duidelijk bent en regelmatig blijft communiceren.”

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties - BLogs - Nieuws - Sanacount

Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties?

Vakantiegeld later uitbetalen door corona, kan dat? De voortdurende coronacrisis heeft in kleine en grotere mate gevolgen voor vrijwel alle ondernemers in Nederland. Een tekort aan liquide middelen is een vaak voorkomend gevolg dat velen ervaren. En dan komt nu net de maand mei om de hoek kijken. De maand waarin het personeel hun vakantiegeld normaliter […]

Read More
BTW en inkoopfactuur uit het buitenland hangt er vanaf! - BLogs - Nieuws - Sanacount

BTW en inkoopfactuur uit het buitenland: hangt ervan af!

Hoe zit het ook alweer met de BTW en inkoopfacturen uit het buitenland? Als ik een vraag krijg over de BTW is mijn eerste reactie bijna altijd: “Hangt ervan af”. De BTW-wetgeving staat namelijk vol met uitzonderingen. Daarnaast hebben de landen van de Europese Unie een gemeenschappelijk BTW-stelsel. Terugkerende vraagstukken over de BTW-aangifte In de […]

Read More
Zakelijk of privé beleggen - wat is de beste keuze - BLogs - Nieuws - Sanacount

Zakelijk of privé beleggen – Wat is de beste keuze?

Zakelijk of privé beleggen? Hoe maak ik de juiste keuze? Ondanks de huidige economische tijd groeit het aantal mensen dat belegt nog steeds. Binnen het beleggen zijn veel verschillende opties en dus heel wat keuzes om te maken. Maar wat is de verstandigste keuze? Zakelijk of privé beleggen? In deze blog nemen we je mee […]

Read More
Effectief netwerken in tijden van corona - hoe doe je dat BLogs - Nieuws - Sanacount

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe doe je dat?

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe zit dat? Veel mensen werken tijdens de coronacrisis noodgedwongen thuis. Zo ook veel ondernemers. Hierdoor lijkt het lastiger om te kunnen netwerken en jouw netwerk verder uit te breiden. Van fysieke ontmoetingen naar het zoeken van binding op afstand. In beginsel was dit voor ons allen even […]

Read More
Ready for One-Stop-Shop! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce - BLogs - Nieuws - Sanacount

Ready for One-Stop-Shop?! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce

Ready for One-Stop-Shop?! E-commerce is booming business. Het aantal digitale shoppers en bestedingen nam de afgelopen jaren al sterk toe, maar is door de coronacrisis alleen maar harder gestegen. Mede door de coronamaatregel van het sluiten van de stenen winkel is het niet zo gek dat steeds meer ondernemers besloten een webshop te beginnen. Verandering […]

Read More
Sanacount Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Sanacount Corona (COVID-19) update: TONK

Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) Heb jij door de coronacrisis en de gevolgen hiervan een forse inkomensdaling? Bieden de huidige financiële maatregelen zoals de Tozo voor jou onvoldoende hulp? Dan kan je mogelijk (extra) financiële steun aanvragen voor het betalen van jouw woonlasten. Te weinig inkomsten voor noodzakelijke kosten? Het inkomen kan door de beperkende […]

Read More
Faillissement voorkomen De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Faillissement voorkomen? De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst

WHOA – Zonder instemming schuldeisers akkoord op schuldregeling Per 1 januari 2021 ging de WHOA in: de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Dreig jij failliet te gaan omdat jouw bedrijf te hoge schulden heeft? Of zit je al in een faillissement? Dan biedt de WHOA nu een extra mogelijkheid om jouw schulden te structureren. Met […]

Read More
Heb-jij-al-nagedacht-over-bedrijfsopvolging-BLogs-Nieuws-Sanacount-Bedrijfs-en-Belastingadvies.jpg

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging?

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging? Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging? Hoe kan je dit fiscaal vriendelijk regelen? Moet je daar nu al voor in actie komen? Ja, er gaat waarschijnlijk binnenkort het een en ander veranderen in de bedrijfsopvolgingsregeling. Een ondernemer die vooruit wil kijken en nú in actie komt, kan hiermee duizenden […]

Read More
Mag het gebruikelijk loon dga lager zijn tijdens corona - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Uitleg – lager gebruikelijk loon DGA tijdens corona, mag dat?

Gebruikelijke loon DGA lager tijdens corona? Ben jij directeur-grootaandeelhouder (DGA) in jouw bedrijf? Dan gelden er regels voor jouw minimale salaris. Jij moet dan namelijk minimaal een ‘gebruikelijk loon’ verdienen. Wat dit precies inhoudt lees jij in de blog met financiële en fiscale tips voor 2021. Het gebruikelijk loon voor DGA’s is verhoogd van […]

Read More