Niet betalende debiteuren vanwege coronacrisis? Vraag tijdig de BTW terug!

Niet betalende debiteuren vanwege coronacrisis Vraag tijdig de BTW terug! - Nieuws - Blogs - Sanacount

De coronacrisis brengt veel bedrijven in een lastige economische situatie. Met alle gevolgen van dien. Het is dan ook belangrijk om je financiën op orde te houden tijdens de coronacrisis. Je kunt als ondernemer te maken krijgen met facturen die niet worden betaald binnen de betalingstermijn. Hoe ga je om met niet betalende debiteuren? Belangrijk is om op tijd de BTW terug te vragen bij de Belastingdienst. In deze blog vertellen we je er mee over.

Niet betalende debiteuren – wat nu?

Wanneer een factuur – om welke reden dan ook – niet betaald wordt, is dat natuurlijk een vervelende situatie. Helaas kan dit door de coronacrisis vaker voorkomen. Wat als de betalingstermijn is verlopen en de factuur nog niet is voldaan? Een logische eerste stap is het sturen van (een) betalingsherinnering(en) naar de debiteuren. Indien dit geen resultaat oplevert is het belangrijk om tijdig de BTW terug te vragen.

Al BTW afgedragen voor de factuur? Vraag het terug bij de Belastingdienst

Naast dat door een niet betaalde factuur je omzet misloopt, kan het ook zomaar zijn dat je al BTW hebt afgedragen aan de Belastingdienst voor de uitgebrachte factuur. Je kunt hiervoor de BTW terugvragen. Er zijn wel bepaalde voorwaarden en regels aan verbonden.

Nieuwe regels terugvragen BTW

De regels voor het terugvragen van de afgedragen BTW voor een niet betaalde factuur zijn onlangs aangepast. Voor 1 januari 2018 moest je dit schriftelijk doen. Een voorwaarde was dat je kon aantonen dat het factuurbedrag naar alle waarschijnlijkheid écht niet ging ontvangen. Behalve in een situatie van faillissement van het desbetreffende bedrijf, was dit echter lastig aan te tonen. De regels hiervoor zijn dan ook versimpeld.

Wanneer mag ik de BTW terugvragen?

Wanneer je zeker weet dat de factuur niet betaald wordt, of in andere woorden ‘de factuur oninbaar is’, kun je het BTW-bedrag terugvragen. Vanaf 1 januari 2017 geldt dat een factuur uiterlijk 1 jaar na de afgesproken betaaldatum als oninbaar wordt verklaard. Bij het ontbreken van een afgesproken betaaltermijn geldt de wettelijke betaaltermijn van 30 dagen. Wanneer het al eerder dan een jaar na de betaaldatum is aan te tonen dat de factuur oninbaar is, kan je de BTW al eerder terugvragen.

Huidige werkwijze BTW terugvragen – contact Belastingdienst

Hoe neem je dan contact op met de Belastingdienst voor de terugvraag? Een schriftelijke aanvraag voor een BTW-teruggave is sinds 2018 ook niet meer nodig. Je kunt de BTW gewoon terugvragen bij de BTW-aangifte. Je vult dit in als negatieve omzet en negatieve BTW. Dit doe je bij vraag 1a en 1b van de aangifte.

Doe de terugvraag in de juiste tijdvak

Verwerk de terugvraag in de aangifte over het tijdvak waarin de oninbaarheid is vastgesteld. Wanneer oninbaarheid nog niet eerder is vastgesteld, gebeurt dit dus automatisch na een jaar. Let wel op dat je de terugvraag in het juiste tijdvak verwerkt. Je mag dit namelijk niet in een later tijdvak doen. Heb je de BTW-aangifte voor het betreffende tijdvak al ingediend? Vraag dan de BTW terug via een BTW-suppletie over het betreffende tijdvak.

Wat als de debiteur achteraf toch betaalt?

Betaalt de debiteur nadat je de BTW hebt teruggevraagd toch de factuur? Dan kun je deze BTW alsnog aangeven. Dit doe je in het tijdvak dat je de betaling ontvangt.

Maak duidelijke afspraken met debiteuren

Tijdens de coronacrisis kan het voorkomen dat debiteuren wel willen betalen, maar hier niet toe in staat zijn. In ieder geval niet meteen. Door begrip te tonen voor deze situatie, kan de factuur wellicht toch op een andere manier worden betaald. Denk bijvoorbeeld aan een betalingsregeling. Hierbij is het wel van groot belang om duidelijke afspraken te maken en deze schriftelijk vast te leggen.

Vragen? Sanacount staat voor je klaar!

 Heb je nog vragen over het terugvragen van BTW bij de Belastingdienst? Of heb je andere vragen met betrekking tot de coronacrisis? Wij helpen je graag verder. In het blog over het COVID-19 Noodsteunpakket voor ondernemers geven we uitleg over de steunmaatregelen van de overheid. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen.

Deel pagina

Meer artikelen

Mag het gebruikelijk loon dga lager zijn tijdens corona - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Uitleg – Lager gebruikelijk loon dga tijdens corona, mag dat?

Gebruikelijke loon dga lager tijdens corona? Ben jij directeur-grootaandeelhouder (dga) in jouw bedrijf? Dan gelden er regels voor jouw minimale salaris. Jij moet dan namelijk minimaal een ‘gebruikelijk loon’ verdienen. Wat dit precies inhoudt lees jij in de blog met financiële en fiscale tips voor 2021. Het gebruikelijk loon voor dga’s is verhoogd van minimaal […]

Read More
Uitbreiding steunpakket bedrijven na strengere lockdown - Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Uitbreiding corona steunpakket bedrijven na strengere lockdown

Kabinet breidt corona steunpakket bedrijven verder uit na strengere lockdown – Sanacount COVID-19 update De volledige lockdown is verlengd en dit heeft gevolgen voor veel ondernemers. Daarom zorgt het kabinet voor een uitbreiding van het corona steunpakket voor bedrijven. Deze zijn bedoeld om ondernemers die hard worden getroffen door de coronacrisis te ondersteunen. Sanacount zet de […]

Read More
Verbondenheid op afstand - 5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown - Nieuws - Blogs - Sanacount

5 tips om teamspirit te behouden tijdens de lockdown

Teamspirit behouden tijdens de lockdown doe je zo! Met een verlenging van de huidige lockdown zal thuiswerken de komende tijd de norm blijven. En niet zonder gevolgen: op afstand verbondenheid binnen een team creëren en behouden kan knap lastig zijn. Werknemers missen vaak toch de gesprekjes tijdens de koffiepauze. Of het ‘even naar binnen kunnen […]

Read More
TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan - Blogs - Nieuws - Sanacount

TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan

TOP 20 financiële en fiscale eindejaarstips voor 2021 Het einde van het jaar is in zicht. Veel ondernemers zijn druk bezig om alles op tijd af te ronden voor kerst. Er zijn talloze zaken waar jij aan moet denken voor het einde van het jaar. Uitzoeken waar er eventueel nog financiële en fiscale voordelen te […]

Read More
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) – Hét kerstcadeau van de Belastingdienst Het einde van het jaar is in zicht. De meeste ondernemers zijn druk bezig met het organiseren van (coronaproof) kerstborrels en het verstrekken van kerstpakketten. Maar vergeet óók het kerstcadeau van de Belastingdienst aan jezelf niet. Jij kunt nog voor het einde van het jaar zo optimaal […]

Read More
Sanacount wint Exact Samenwerking Award 2020

HOERA! Sanacount wint de Exact Award Samenwerking

HOERA! Sanacount sleept de Exact Samenwerking Award 2020 binnen! Dit werd vandaag tijdens het online event Exact Live bekend gemaakt. Team Sanacount is ongelofelijk trots! Bekijk hier Sanacount verrast werd met de award. https://www.youtube.com/watch?v=1nahWULGwmg Top 10 in de boekhouding en accountancy van Nederland Eerder liet Sanacount weten door Exact genomineerd te zijn voor als top 10 […]

Read More
Thuiswerken door COVID-19 en een vaste reiskostenvergoeding. Hoe zit dat - BLogs - Nieuws - Sanacount

Thuiswerken door COVID-19 en reiskostenvergoeding. Hoe zit dat?

Sinds begin dit jaar zijn velen van ons thuis aan het werk. Een enkeling mag inmiddels weer een aantal dagen naar kantoor, maar de huidige omstandigheden stevenen af op een situatie waarin (deels of volledig) thuiswerken toch echt “het nieuwe normaal” zal zijn. Deze ontwikkeling roept een aantal vragen op. Eén hiervan (en een hele […]

Read More