Belastingparadijs voor kleine ondernemers

Belastingparadijs voor kleine ondernemers - Blogs - Nieuws - Sanacount

Bedraagt de omzet van jouw onderneming minder dan € 20.000 op jaarbasis?

Jij hebt straks de mogelijkheid om geen aangifte omzetbelasting meer te hoeven doen. Dus jij ontvangt geen verzoekjes meer van de administrateur om de gegevens voor de aangifte aan te leveren en de bonnen bij elkaar te zoeken. Of erger nog, zelf de administratie te voeren. En als toetje hoef jij geen facturen meer uit te reiken. Is dit het belastingparadijs voor de kleine ondernemer? Lees hieronder verder over de nieuwe regeling.

Veranderingen in de kleine ondernemersregeling

De huidige kleine ondernemersregeling gaat op de schop en wordt per 1 januari 2020 gewijzigd door de wet modernisering kleine ondernemersregeling. Hiermee wordt vermindering van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven en kostenbesparingen beoogd. Ten opzichte van de huidige regeling zijn de belangrijkste wijzigingen:

 

  • De regeling staat open voor alle in Nederland gevestigde ondernemers. Niet alleen voor eenmanszaken, vennootschappen onder firma’s maar ook voor B.V.’s, verenigingen en stichtingen
  • De BTW op inkopen en kosten is niet meer relevant in de nieuwe regeling. Alleen de omzet is bepalend. Is de omzet op jaarbasis minder dan € 20.000 dan kun jij gebruik maken van de regeling.

Is de nieuwe regeling vrijwillig? En welke omzet telt mee?

Ja! De nieuwe regeling is vrijwillig. Een eenmaal gedane keuze telt wel voor drie jaar. Verder telt niet alle omzet mee voor de regeling. De Belastingdienst heeft een tool (met toelichtingen) ter beschikking gesteld die jou helpt te bepalen of er van de nieuwe regeling gebruik kan  worden gemaakt. Deze is te vinden op de website van de Belastingdienst zelf. Jouw adviseur kan je ook hier bij helpen.

Is de regeling altijd voordelig? BTW verrekenen niet meer mogelijk

Nee, de BTW op je kosten en uitgaven zijn door het kiezen van de regeling niet meer te verrekenen. Het daadwerkelijk voordeel bedraagt dus vaak minder dan 4.200 euro. Ben jij van plan om grote investeringen te doen (of heb jij dat de afgelopen jaren gedaan? Dan is het in ieder geval niet verstandig om voor de regeling te kiezen. Bij twijfel vraag je adviseur om advies.

Een belangrijke reden voor bedrijven om niet voor de nieuwe regeling te kiezen

In de praktijk zien wij dat de omzetten in bedrijven behoorlijk kunnen fluctueren.  Wij raden aan om dat niet voor de regeling te kiezen. Na het bereiken van de € 20.000 omzet grens is de omzet over de volgende tijdvakken belast met BTW. Als jij niet door hebt dat jij de grens hebt bereikt, leidt dit tot een grote kostenpost over een aantal jaren. Jij moet vanaf het bereiken van de grens, de BTW over de omzet afdragen ondanks dat jij deze niet hebt ontvangen.

Welke administratieve voordelen zitten aan de nieuwe regeling?

De nieuwe kleine ondernemersregeling heeft ook administratieve voordelen. Het vermindert namelijk de administratieve verplichtingen. Er hoeven geen facturen meer gestuurd te worden aan jouw klanten en jij doet geen BTW-aangifte meer (behoudens incidentele aangifte in een aantal gevallen). Hierdoor kun je besparen op de kosten van jouw aangiften.

Is de nieuwe regeling een belastingparadijs voor kleine ondernemers?

Dat hangt erg af van de specifieke situatie.  Laat je vooraf goed informeren en waar nodig adviseren. Let op! Een keuze telt voor drie jaar.

Wil jij vanaf 1 januari 2020 gebruik maken van de nieuwe regeling?

Zorg dan het aanmeldformulier voor 20 november bij de Belastingdienst binnen is. Is jouw onderneming nu ontheven voor het doen van aangifte dan wordt je automatisch aangemeld voor de nieuwe regeling. Wil jij je afmelden doe dit dan vier weken van tevoren. Zo ben weet je zeker dat het voor 1 januari 2020 is geregeld. Voor meer informatie over deze regeling of passend advies kun je contact opnemen met onze adviseurs via: 024 737 05 44.

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties - BLogs - Nieuws - Sanacount

Vakantiegeld later uitbetalen door COVID-19, wat zijn de opties?

Vakantiegeld later uitbetalen door corona, kan dat? De voortdurende coronacrisis heeft in kleine en grotere mate gevolgen voor vrijwel alle ondernemers in Nederland. Een tekort aan liquide middelen is een vaak voorkomend gevolg dat velen ervaren. En dan komt nu net de maand mei om de hoek kijken. De maand waarin het personeel hun vakantiegeld normaliter […]

Read More
BTW en inkoopfactuur uit het buitenland hangt er vanaf! - BLogs - Nieuws - Sanacount

BTW en inkoopfactuur uit het buitenland: hangt ervan af!

Hoe zit het ook alweer met de BTW en inkoopfacturen uit het buitenland? Als ik een vraag krijg over de BTW is mijn eerste reactie bijna altijd: “Hangt ervan af”. De BTW-wetgeving staat namelijk vol met uitzonderingen. Daarnaast hebben de landen van de Europese Unie een gemeenschappelijk BTW-stelsel. Terugkerende vraagstukken over de BTW-aangifte In de […]

Read More
Zakelijk of privé beleggen - wat is de beste keuze - BLogs - Nieuws - Sanacount

Zakelijk of privé beleggen – Wat is de beste keuze?

Zakelijk of privé beleggen? Hoe maak ik de juiste keuze? Ondanks de huidige economische tijd groeit het aantal mensen dat belegt nog steeds. Binnen het beleggen zijn veel verschillende opties en dus heel wat keuzes om te maken. Maar wat is de verstandigste keuze? Zakelijk of privé beleggen? In deze blog nemen we je mee […]

Read More
Effectief netwerken in tijden van corona - hoe doe je dat BLogs - Nieuws - Sanacount

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe doe je dat?

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe zit dat? Veel mensen werken tijdens de coronacrisis noodgedwongen thuis. Zo ook veel ondernemers. Hierdoor lijkt het lastiger om te kunnen netwerken en jouw netwerk verder uit te breiden. Van fysieke ontmoetingen naar het zoeken van binding op afstand. In beginsel was dit voor ons allen even […]

Read More
Ready for One-Stop-Shop! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce - BLogs - Nieuws - Sanacount

Ready for One-Stop-Shop?! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce

Ready for One-Stop-Shop?! E-commerce is booming business. Het aantal digitale shoppers en bestedingen nam de afgelopen jaren al sterk toe, maar is door de coronacrisis alleen maar harder gestegen. Mede door de coronamaatregel van het sluiten van de stenen winkel is het niet zo gek dat steeds meer ondernemers besloten een webshop te beginnen. Verandering […]

Read More
Sanacount Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Sanacount Corona (COVID-19) update: TONK

Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) Heb jij door de coronacrisis en de gevolgen hiervan een forse inkomensdaling? Bieden de huidige financiële maatregelen zoals de Tozo voor jou onvoldoende hulp? Dan kan je mogelijk (extra) financiële steun aanvragen voor het betalen van jouw woonlasten. Te weinig inkomsten voor noodzakelijke kosten? Het inkomen kan door de beperkende […]

Read More
Faillissement voorkomen De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Faillissement voorkomen? De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst

WHOA – Zonder instemming schuldeisers akkoord op schuldregeling Per 1 januari 2021 ging de WHOA in: de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Dreig jij failliet te gaan omdat jouw bedrijf te hoge schulden heeft? Of zit je al in een faillissement? Dan biedt de WHOA nu een extra mogelijkheid om jouw schulden te structureren. Met […]

Read More
Heb-jij-al-nagedacht-over-bedrijfsopvolging-BLogs-Nieuws-Sanacount-Bedrijfs-en-Belastingadvies.jpg

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging?

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging? Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging? Hoe kan je dit fiscaal vriendelijk regelen? Moet je daar nu al voor in actie komen? Ja, er gaat waarschijnlijk binnenkort het een en ander veranderen in de bedrijfsopvolgingsregeling. Een ondernemer die vooruit wil kijken en nú in actie komt, kan hiermee duizenden […]

Read More
Mag het gebruikelijk loon dga lager zijn tijdens corona - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Uitleg – lager gebruikelijk loon DGA tijdens corona, mag dat?

Gebruikelijke loon DGA lager tijdens corona? Ben jij directeur-grootaandeelhouder (DGA) in jouw bedrijf? Dan gelden er regels voor jouw minimale salaris. Jij moet dan namelijk minimaal een ‘gebruikelijk loon’ verdienen. Wat dit precies inhoudt lees jij in de blog met financiële en fiscale tips voor 2021. Het gebruikelijk loon voor DGA’s is verhoogd van […]

Read More