Succesvol ondernemen is niet altijd makkelijk. Er komt veel kijken bij het runnen van je eigen bedrijf. In deze blog geven we zeven tips die je kunnen helpen om van jouw bedrijf een succesvolle onderneming te maken. Al is succes misschien niet te garanderen. Deze tips zijn een goed begin om de juiste koers uit te zetten. De rest is aan jou!
1. De eerste stap naar een succesvolle onderneming: het genereren van toekomstige cashflow (kasstromen)
We weten het allemaal. De aanwezigheid van voldoende financiële middelen (geld) om je huidige en toekomstige uitgaven te kunnen betalen is essentieel. Zonder een gezonde cashflow is het lastig om een succesvolle onderneming te runnen. De eerste stap om inkomsten te genereren is het verkopen van producten en / of diensten.
Zorg voor voldoende vraag naar jouw product of dienst
Het is hierbij van belang dat er vraag is naar deze producten. Wanneer dit niet het geval is, kun je niet de inkomsten genereren die je bedrijf nodig heeft om te overleven. Ondernemers staan bekend als dromers met veel ideeën en plannen. Onderzoek daarom eerst of er vraag is naar jouw voorgestelde product of dienst voordat je veel tijd en geld investeert.
2. Iedere ondernemer heeft een winstgevend businessmodel nodig
Geweldig, je hebt een product of dienst gevonden waar vraag naar is. Mensen willen bij jou kopen. Het is als ondernemer nu van belang op jouw businessmodel op te stellen of juist te herzien. Is het winstgevend? Zal het inkomen dat je genereert met de verkoop van een product of dienst meer zijn dan de kosten van het runnen van een bedrijf? Zo niet, dan zal je bedrijf niet lang overleven. Zorg dat je altijd inzicht heb t in de cijfers. Bij het uitwerken van deze scenario’s is het een goede vuistregel om altijd je kosten te overschatten en je inkomsten te onderschatten. Zo heb je een goed zicht op de levensvatbaarheid van jouw bedrijf.
3. Krachtige marketing voor je eigen bedrijf
Je hebt een product of dienst dat mensen willen kopen en je hebt een succesvol businessmodel neergezet. Nu is het tijd om jouw eigen bedrijf op de markt te zetten. nu naar buiten en breng jezelf (de onderneming) op de markt! Zorg ervoor dat mensen je leren kennen, je leuk gaan vinden én je gaan vertrouwen. Besteed niet onnodig veel tijd aan het maken van planningen. Geloof in jezelf! Door naar buiten te gaan leer je meer over de klant en jezelf. Door interactie en betrokkenheid creëer je vertrouwen. Dit is een van de belangrijkste sleutels tot succes. Lees meer over netwerken in deze blog.
4. Besteed je schaarse tijd aan uitstekende sales
Omzet genereren is niet vanzelfsprekend! Wanneer je in loondienst bent is er niet altijd een rechtstreeks verband tussen je werkzaamheden, het bedrijfsinkomen en jouw salaris. Wanneer je je eigen zaak hebt is je salaris vrijwel direct gerelateerd aan de toegevoegde waarde die de onderneming voor klanten. Je moet dus altijd gefocust zijn en je tijd besteden aan het genereren van inkomsten, of wel sales. Hoe doe je dit? Zorg ervoor dat je inzicht krijgt in de behoeftes van de klant. Achterhaal waar het probleem van de klant ligt en hoe jouw product of service dit probleem kan oplossen. Op de juiste manier inspelen op de behoefte van de klant, dat is uitstekende sales.
5. Zoek voortdurend naar manieren om de kosten laag te houden
Je kosten zijn laag, je sluit meer deals en je besteedt je tijd verstandig met het genereren van inkomsten. Gefeliciteerd, je hebt een goede basis voor een succesvolle onderneming! Vergeet niet om goed bij te houden waar je geld naartoe gaat. Houdt bij wat je uitgeeft, waar je het aan uitgeeft en kijk of er manieren zijn om deze kosten te verlagen of de uitgaven efficiënter in te zetten. Wanneer ondernemers meer omzet genereren, komt het vaak voor dat ze minder zuinig worden. Houd in gedachten, hoe meer geld de deur uit gaat, hoe minder je geld je kunt besteden aan het financieren van groei. Houd de uitgaven dus goed in de gaten! Vraag waar nodig advies. Want groeien is bloeien.
6. Meet je resultaten – wat is de waarde van jouw efforts
Als je de resultaten niet meet, dan weet je niet of echt werkt en wat de waarde ervan is. Naarmate het bedrijf groeit, kun je een medewerker in dienst nemen, je productlijn wijzigen, een nieuwe advertentiecampagne starten, etc. Heeft deze nieuwe medewerker je omzet en / of winstmarge verhoogd? Hebben de wijzigingen in je productlijn je geholpen meer omzet te creëren? Hebben de nieuwe reclamecampagnes nieuwe klanten opgeleverd? Zonder de resultaten van deze wijzigingen te volgen en te meten, heb je geen idee of je beleid en strategieën ook daadwerkelijk hebben gewerkt. Dat betekent dat je wellicht geld aan het verspillen bent zonder dat je het weet. Of misschien heb je juist een goudmijn zonder dat je het door hebt.
7. Leer van andere succesvolle zelfstandig ondernemers
Omring jezelf met mensen die zijn waar je wilt zijn. Het is niet nodig om je tijd te besteden aan het opnieuw uitvinden van het wiel. Heb je andere zelfstandig ondernemers in je nabije kring? Je kunt leren van hun fouten én successen. Neem die kennis mee in je eigen bedrijf. Overweeg een zakelijke coach of bedrijfsadviseur! Zoek iemand die heeft gedaan wat je wilt doen. Ze kunnen je tips geven en je verantwoordelijk houden voor je eigen doelen.
Meer weten? Onze bedrijfsadviseurs staan voor je klaar
Sanacount is een jong bedrijf met ervaren bedrijfsadviseurs, met een breed netwerk met succesvolle zakelijke coaches / ondernemers. Wil je meer weten over hoe wij onze klanten ondersteunen bij hun succesvolle onderneming? Neem dan contact op met onze bedrijfsadviseurs.