Belangrijke veranderingen binnen de zakelijke motorrijtuigenbelasting

De motorrijtuigenbelasting kent in 2024 enkele significante wijzigingen die zowel zakelijke rijders als particulieren beïnvloeden. In dit artikel geven we je een overzicht van de belangrijkste veranderingen, zodat je goed voorbereid de weg op kunt. Tipje van de sluier: Mocht je plannen hebben om een bestelauto aan te schaffen op diesel, doe dit dan vooral nog in 2024.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)

De motorrijtuigenbelasting, ook bekend als wegenbelasting of autobelasting, moet worden betaald wanneer je een voertuig op je naam hebt staan. Dit geldt voor auto’s, motoren en vrachtwagens. De hoogte van deze belasting hangt af van verschillende factoren:

  • Brandstofsoort: Diesel, benzine, elektrisch, etc.
  • Gewicht van het voertuig: Zwaardere voertuigen betalen meer.
  • CO₂-uitstoot: Hogere uitstoot betekent hogere kosten.
  • Provincie: Provinciale opcenten variëren per regio.
  • Specifieke tarieven: Voor campers en oldtimers (ouder dan 40 jaar).

Elektrische voertuigen

Volledig elektrische auto’s en andere voertuigen zonder CO₂-uitstoot blijven ook in 2024 vrijgesteld van MRB. Dit stimuleert het gebruik van elektrische voertuigen. Deze vrijstelling wordt de komende jaren echter afgebouwd. Goed om te weten als je voor investeringen in je eigen vervoer of het wagenpark staat.
De korting voor elektrisch rijden zal er de komende jaren als volgt uitzien:

  • 2025: Kwarttarief (75% korting)
  • 2026-2028: 40% korting
  • 2029: 35% korting
  • 2030: 30% korting
  • Na 2030: Geen korting meer

Plug-in hybrides (PHEV’s) met een CO₂-uitstoot van maximaal 50 g/km genieten tot en met 2024 van een halftarief op de MRB. Vanaf 2025 wordt deze korting verlaagd naar 25%, waarna ze volledig zal verdwijnen.

Dieseltoeslag

Auto’s met een hoge uitstoot krijgen een toeslag. Diesel is meer vervuilend, dus de dieselrijder betaalt vanaf 2025 flink meer:

  • Vervuilende diesels (>5 mg/km fijnstof): Normaal tarief + 15%
  • Oude diesel bestelauto’s (>12 jaar): Normaal tarief + 15%

Je leest in de media dat er toch veel zakelijke bestelauto’s die op diesel rijden worden verkocht. Ondanks de hogere belasting worden deze vaak aangeschaft vanwege hun brandstofefficiëntie, lange levensduur en hoge trekkracht. Deze voordelen maken dieselvoertuigen aantrekkelijk voor bedrijven die veel rijden en zware ladingen vervoeren. Een onzekere factor in dit verhaal zijn de milieuzones.

Nu kennen Amsterdam, Arnhem, Rotterdam en Utrecht dergelijke gebiedsverboden – voor de binnenstad of nog ruimer – en dit wordt waarschijnlijk door meer steden geadopteerd. Een derde factor in dit verhaal is de afschaffing van de BMP-vrijstelling.

BPM-vrijstelling

De Belasting Personenauto’s en Motorfietsen is belasting die bij de aanschaf van een nieuw voertuig wordt betaald. Voor 2024 is de berekening gebaseerd op CO₂-uitstoot:

  • Elektrische auto’s: Vrijgesteld van BPM.
  • Uitstootcategorieën: Hoe meer uitstoot, hoe hoger de BPM. In 2024 wordt de grenswaarde voor extra dieseltoeslag verlaagd naar 71 g/km met een tarief van €106,07 per gram CO₂ boven deze grens.

Maar er zijn veranderingen op komst: vanaf 2025 wordt de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s afgeschaft, wat betekent dat ook ondernemers BPM moeten betalen bij de aanschaf van een bestelauto. Mocht je plannen hebben om een bestelauto aan te schaffen op diesel, doe dit dan vooral nog in 2024.

Bijtelling voor zakelijke rijders

Zakelijke rijders betalen bijtelling over de cataloguswaarde van hun voertuig:

  • Brandstofauto’s: 22% bijtelling.
  • Elektrische auto’s: 16% bijtelling tot een cataloguswaarde van €30.000. Voor het bedrag boven €30.000 geldt 22%.

Voor youngtimers (auto’s van 15 jaar of ouder) geldt een bijtelling van 35% over de dagwaarde. Als je kunt aantonen dat je minder dan 500 privékilometers per jaar rijdt met een zakelijk voertuig, hoef je geen bijtelling te betalen. Dit bewijs moet worden geleverd via een sluitende rittenregistratie.

Voorbereid op weg

Deze veranderingen in motorrijtuigenbelasting, BPM en bijtelling zouden best wel eens invloed kunnen hebben op je beslissingen omtrent het wagenpark of je eigen auto. Wil je je auto bijvoorbeeld zakelijk of privé aanschaffen? Wil je een bestelauto op diesel aanschaffen? Onze fiscaal specialisten denken graag met je mee hoe je de juiste keuzes maakt voor nu en voor de toekomst; voordelig, veilig en duurzaam.

 

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen