Veel ondernemers starten een bedrijf met de ambitie om te groeien. Niet alleen groei in omzet, personeel, naamsbekendheid. Maar ook in kwaliteit van producten, diensten en medewerkers. Groei van een onderneming wordt mede bepaald door de ondernemer zelf. Toch krijgen veel ondernemers dit onvoldoende voor elkaar.
Een veelvoorkomend knelpunt: liquiditeit (cashflow)
Een van de knelpunten waar men tegenaan loopt is liquiditeit (cashflow): De afwezigheid van voldoende financiële middelen om de groei en toekomstige plannen te financieren. Vaak begrijpt de ondernemer niet waarom er onvoldoende middelen zijn, terwijl er een sterke groei van omzet aanwezig is. De belangrijkste aandachtsgebieden voor de beheersing van je cashflow zijn de volgende.
Het belang van debiteurenbeheer
Bij stijging van de verkopen lopen bedrijven het risico dat de facturen niet of niet op tijd worden betaald. Dit geeft een negatief effect op je cashflow. Debiteurenbeheer is dan ook van groot belang. Check je klanten vooraf goed, stel goede betalingsvoorwaarden op en maak vooraf duidelijke afspraken over de betalingstermijn. Houd je debiteurenadministratie goed bij en factureer snel. Zorg er vervolgens voor dat de klant zich aan de betalingsvoorwaarden houdt. Vergeet niet dat een niet betalende klant een slechte klant is.
Inzicht in je voorraad
Bij stijging van inkooporders wordt vaak het voorraadniveau verhoogd om ervoor te zorgen dat nieuwe orders kunnen worden uitgevoerd. Er kan echter een verleiding zijn om een te grote voorraad aan te houden. Een verdubbeling van de omzet betekent niet per se dat je het voorraadniveau dat je hebt, moet verdubbelen. Beoordeel regelmatig de voorraad die wordt aangehouden en het tijdstip waarop deze wordt aangehouden. Het is niet nodig om voorraad aan te houden voor een verkoopperiode van zes maanden als je binnen 48 uur kunt laten bezorgen.
Beheers je uitgaven en kosten
Wanneer de zaken goed gaan is de verleiding groot dat extra uitgaven worden gedaan die niet nodig zijn. Glimmende voorwerpen grijpen plotseling de aandacht. Stop en denk goed na voordat je die dure investering doet. Heb je het echt nodig en komt het ten goede aan je onderneming? Ja, dan is het geen probleem, maar blijf kritisch. Die topklasse laptop is misschien leuk om te hebben, maar heb je ook het geld om het te spenderen en voegt het waarde toe aan je onderneming? Als je laptop kapot gaat, dan moet hij vervangen worden, maar moet deze dan ook een topklasse laptop zijn? Concentreer je op de uitgaven waar dat nodig is en investeer als je een rendement op kunt halen.
Capaciteit van de huidige medewerkers
Het lukt niet meer. Er zijn opeens onvoldoende uren op de dag. Er is te veel werk en je huidige medewerkers kunnen het niet meer aan. Je hebt hulp nodig en snel. De verleiding is groot om zo snel mogelijk personeel aan te nemen en verder te gaan. Maar is dit de juiste stap? Heb jij de juiste medewerkers geselecteerd of de eerste de beste persoon zonder na te denken of deze daadwerkelijk geschikt is voor je onderneming?
Selectie van nieuw personeel voor het bedrijf
Maak een goede analyse van het benodigde aantal uren, kennis en ervaring voor het nieuwe personeel. Wat voor persoon zoek je? Wat voor taken en werkzaamheden moet die persoon gaan uitvoeren. Heb je iemand op gesprek? Check goed of hij/zij daadwerkelijk bij je onderneming past en de ervaring heeft dat men zegt te hebben. Mochten de taken te veel afwijken overweeg dan om externe expertise in te schakelen. Heb je een fulltime boekhouder? Controleer of je onderneming deze nodig heeft of kan je werken met een team van specialisten die je de hulp en service bieden die je nodig hebt.
Financiële informatie van reactief naar proactief
Om je cashflow te beheersen moet je beschikken over actuele
financiële managementinformatie. Krijg je de managementinformatie die je nodig
hebt? Nu is het tijd om te kijken welke (financiële) systemen en rapportages je
nodig hebt om de prestaties van je onderneming maandelijks of per kwartaal te
kunnen beoordelen.
Meer weten over ondersteuning bij de groei van je bedrijf?
Bij Sanacount maken we reeds gebruik van de juiste systemen en rapportages en worden de administraties van onze klanten binnen 2 werkdagen bijgewerkt. Wil je meer weten over hoe wij onze klanten ondersteunen bij hun groei? Neem dan contact op met onze consultants.