Zo helpt data analyse anno 2021 jou betere beslissingen te nemen voor jouw bedrijf

Zo helpt data analyse anno 2021 jou betere beslissingen te nemen voor jouw bedrijf - BLogs - Nieuws - Sanacount

Data analyse voor jouw bedrijf, hoe werkt dat?

De snelheid waarmee technologische ontwikkelingen elkaar opvolgen in onze tijd is ongekend. De mogelijkheden lijken soms oneindig. Ook jij weet dat het gebruik van handige en slimme tools veel tijd en geld kan besparen in de bedrijfsvoering van jouw onderneming. Máár wist je dat je met behulp van data analyse ook waardevolle inzichten kunt vergaren én dat deze jou kunnen helpen bij het maken van belangrijke beslissingen? Hoe werkt dat? Daarbij, hoe lang zal het duren voordat je zelf helemaal geen beslissingen hoeft te maken? In deze blog lees je meer over wat data analyse is en hoe het werkt.

Start met integratie en het kiezen van een data analyse methode

De logische eerste stap bij het vergaren van inzichten uit je data is integreren. Dat betekent al jouw data op één plek krijgen zodat je een compleet plaatje hebt voordat je van start gaat. Denk hierbij niet alleen aan financiële, maar ook niet-financiële data. Natuurlijk zijn jouw balans en vooral jouw resultaatrekening van het lopende jaar interessant. Denk echter ook aan zaken als bijvoorbeeld de urenregistratie van je personeel, conversiecijfers van je marketingactiviteiten en de in- en uitstroom van klanten en werknemers. Welke gegevens zijn van belang bij het verklaren van wat er binnen jouw bedrijf gebeurt? Zodra je dit helder hebt kun je na gaan denken over een passende data analyse methode.

Data analyse software helpt met de monitoring van de laatste ontwikkelingen

Als je alle relevante gegevens verzameld hebt, kun je aan de slag met het selecteren van prestatie indicatoren, ofwel KPI’s. Je zet een aantal meetbare doelen op een rij. Deze geven gezamenlijk inzicht in hoe jouw onderneming presteert ten aanzien van de doelen die je hebt gesteld. Door deze KPI’s te vertalen naar een dashboard dat  je makkelijk periodiek kunt bijwerken, creëer je waardevolle inzichten. Dit kan door middel van data analyse in Excel, maar ook door te werken met data analyse tools als Power BI. Vraag jezelf af hoe complex de analyses zijn die je wil hebben. Op basis hiervan kun je een passende keuze uit de beschikbare data analyse software.

Benchmarking met data analyse tools

Je begint dus met het vergelijken van jouw dashboard met jouw gestelde doelen. Daarna is er ook een interessante vervolgstap. Namelijk het vergelijken van jouw dashboard met de prestaties van andere ondernemingen uit jouw branche, ofwel: benchmarken. Het is gevaarlijk om niet verder te kijken dan jouw eigen data. Ontwikkelingen in de branche gaan op deze manier namelijk snel aan je voorbij. Jij denkt misschien dat het goed gaat omdat je al jouw doelen haalt, maar wat als je concurrenten veel hogere doelen stellen, en deze ook halen?  Ook voor benchmarking zijn diverse data analyse tools beschikbaar die je het leven een stuk makkelijker maken, maar (nog belangrijker) goede hulp bieden bij strategische besluitvorming.

De CEO van de toekomst

Het maken van strategische beslissingen voor ondernemingen zal nooit volledig geautomatiseerd worden. Echter, zul je als besluitmaker binnen “de onderneming van de toekomst” wel data analyse technieken op waarde moeten kunnen schatten. Het negeren van de inzichten en advies die data te bieden heeft, beperkt je namelijk in de kansen die je kunt grijpen, de risico’s die je kunt dekken en de waarde de jij als ondernemer kunt creëren.

Ben jij klaar voor jouw toekomstige rol?

Ben jij klaar om aan de slag te gaan met het verkrijgen van de inzichten door middel van data analyse die jouw beslissingen toekomst-proof gaan maken én jouw bedrijf naar een hoger niveau gaan tillen? Neem dan contact op met Robert van Doorn via onderstaande contactgegevens. Hij denkt graag met je mee.

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen

Effectief netwerken in tijden van corona - hoe doe je dat BLogs - Nieuws - Sanacount

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe doe je dat?

Effectief netwerken in tijden van corona – Hoe zit dat? Veel mensen werken tijdens de coronacrisis noodgedwongen thuis. Zo ook veel ondernemers. Hierdoor lijkt het lastiger om te kunnen netwerken en jouw netwerk verder uit te breiden. Van fysieke ontmoetingen naar het zoeken van binding op afstand. In beginsel was dit voor ons allen even […]

Read More
Ready for One-Stop-Shop! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce - BLogs - Nieuws - Sanacount

Ready for One-Stop-Shop?! Nieuwe BTW-regeling op e-commerce

Ready for One-Stop-Shop?! E-commerce is booming business. Het aantal digitale shoppers en bestedingen nam de afgelopen jaren al sterk toe, maar is door de coronacrisis alleen maar harder gestegen. Mede door de coronamaatregel van het sluiten van de stenen winkel is het niet zo gek dat steeds meer ondernemers besloten een webshop te beginnen. Verandering […]

Read More
Sanacount Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Sanacount Corona (COVID-19) update: TONK

Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) Heb jij door de coronacrisis en de gevolgen hiervan een forse inkomensdaling? Bieden de huidige financiële maatregelen zoals de Tozo voor jou onvoldoende hulp? Dan kan je mogelijk (extra) financiële steun aanvragen voor het betalen van jouw woonlasten. Te weinig inkomsten voor noodzakelijke kosten? Het inkomen kan door de beperkende […]

Read More
Faillissement voorkomen De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst - BLogs - Nieuws - Sanacount

Faillissement voorkomen? De nieuwe wet WHOA biedt de uitkomst

WHOA – Zonder instemming schuldeisers akkoord op schuldregeling Per 1 januari 2021 ging de WHOA in: de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Dreig jij failliet te gaan omdat jouw bedrijf te hoge schulden heeft? Of zit je al in een faillissement? Dan biedt de WHOA nu een extra mogelijkheid om jouw schulden te structureren. Met […]

Read More
Heb-jij-al-nagedacht-over-bedrijfsopvolging-BLogs-Nieuws-Sanacount-Bedrijfs-en-Belastingadvies.jpg

Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging?

Heb jij al stil gestaan bij bedrijfsopvolging? Heb jij al nagedacht over bedrijfsopvolging? Hoe kan je dit fiscaal vriendelijk regelen? Moet je daar nu al voor in actie komen? Ja, er gaat waarschijnlijk binnenkort het een en ander veranderen in de bedrijfsopvolgingsregeling. Een ondernemer die vooruit wil kijken en nú in actie komt, kan hiermee duizenden […]

Read More
Mag het gebruikelijk loon dga lager zijn tijdens corona - BLogs - Nieuws - Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies

Uitleg – lager gebruikelijk loon dga tijdens corona, mag dat?

Gebruikelijke loon dga lager tijdens corona? Ben jij directeur-grootaandeelhouder (dga) in jouw bedrijf? Dan gelden er regels voor jouw minimale salaris. Jij moet dan namelijk minimaal een ‘gebruikelijk loon’ verdienen. Wat dit precies inhoudt lees jij in de blog met financiële en fiscale tips voor 2021. Het gebruikelijk loon voor dga’s is verhoogd van […]

Read More
Uitbreiding steunpakket bedrijven na strengere lockdown - Corona (COVID-19) update - Blogs - Nieuws - Sanacount

Uitbreiding corona steunpakket bedrijven na strengere lockdown

Kabinet breidt corona steunpakket bedrijven verder uit na strengere lockdown – Sanacount COVID-19 update De volledige lockdown is verlengd en dit heeft gevolgen voor veel ondernemers. Daarom zorgt het kabinet voor een uitbreiding van het corona steunpakket voor bedrijven. Deze zijn bedoeld om ondernemers die hard worden getroffen door de coronacrisis te ondersteunen. Sanacount zet de […]

Read More
Verbondenheid op afstand - 5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown - Nieuws - Blogs - Sanacount

5 tips om de teamspirit te behouden tijdens de lockdown

Teamspirit behouden tijdens de lockdown doe je zo! Met een verlenging van de huidige lockdown zal thuiswerken de komende tijd de norm blijven. En niet zonder gevolgen: op afstand verbondenheid binnen een team creëren en behouden kan knap lastig zijn. Werknemers missen vaak toch de gesprekjes tijdens de koffiepauze. Of het ‘even naar binnen kunnen […]

Read More
TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan - Blogs - Nieuws - Sanacount

TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan

TOP 20 financiële en fiscale eindejaarstips voor 2021 Het einde van het jaar is in zicht. Veel ondernemers zijn druk bezig om alles op tijd af te ronden voor kerst. Er zijn talloze zaken waar jij aan moet denken voor het einde van het jaar. Uitzoeken waar er eventueel nog financiële en fiscale voordelen te […]

Read More