Eindejaarstips 2021: Top 11 financiële en fiscale tips om 2022 goed van start te gaan

TOP 20 financiële en fiscale tips om 2021 goed van start te gaan - Blogs - Nieuws - Sanacount

TOP 11 financiële en fiscale eindejaarstips voor 2021

Het einde van het jaar is in zicht. Veel bedrijven zijn druk bezig om alles op tijd af te ronden voor de feestdagen. Er zijn talloze zaken waar jullie aan moeten denken voor het einde van het jaar. Uitzoeken waar er eventueel nog financiële en fiscale voordelen te behalen zijn schiet er vaak bij in. Geen zorgen, onze adviseurs hebben de 11 belangrijkste financiële en fiscale eindejaarstips op een rijtje gezet. Hiermee kan je direct aan de slag.

1. Werkkostenregeling: Gerichte vrijstelling voor thuiswerken

Als we iets hebben geleerd van de coronacrisis, is het dat thuiswerken soms best praktisch kan zijn. Vanaf 1 januari 2022 mogen werkgevers 2 euro voor iedere thuiswerkdag onbelast uitbetalen aan werknemers (onder voorwaarden).
Vanwege de coronacrisis mochten werkgevers dit jaar hun thuiswerkende werknemers de belastingvrije vaste reiskostenvergoeding blijven uitbetalen, ook op de thuiswerkdagen. Vanaf 2022 is dit niet meer het geval. Willen jullie gebruik maken van de thuiswerkvergoeding? Breng dan het veranderende reispatroon (woon-werk) van werknemers in kaart om de administratieve maatregelen te kunnen doorvoeren.
Let op, je kan niet op dezelfde dag de reiskostenvergoeding en de thuiswerkvergoeding toepassen. Werkt een werknemer thuis en op kantoor op dezelfde dag, dan moet er een keuze worden gemaakt.

2. Benut kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) voor minder belasting

Staan er nog investeringen op de planning? Het moment van investering is van belang om aanspraak te maken op investeringsaftrek regelingen zoals bijvoorbeeld de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) voor bedrijfsmiddelen, lees hier waarom. Het minimum investeringsbedrag voor de KIA is 2.400 euro. Dus hebben jullie dit jaar dit bedrag nog niet geïnvesteerd maar wil je dat nog wel doen? Doet dat dan op tijd! Willen jullie nog in december 2021 investeren maar kom je niet aan het bedrag van minimaal 2.400 euro? Overweeg dan om deze investering uit te stellen tot het nieuwe jaar.

Extra tip: Going green? Er bestaan ook speciale investeringsaftrekregelingen voor milieubewuste keuzes zoals de energie-investeringsaftrek (EIA) voor energiezuinige bedrijfsmiddelen. En de milieu-investeringsaftrek (MIA) voor milieuvriendelijke investeringen. Lees hier meer over deze subsidies en kredietverstrekkingen.

3. Koop vóór 2021 een elektrische auto en verminder bijtelling

Rijden jullie medewerkers meer dan 500 km per jaar privé met de auto van de zaak? Dan moeten ze bijtelling betalen. Voor volledig elektrische auto’s geldt hiervoor een verlaagde bijtelling van 12% tegenover het algemene tarief van 22%. Vorig jaar is dit tarief al verhoogd van 8% naar 12% en in de komende jaren neemt dit steeds verder toe. Zo wordt vanaf 2022 al een bijtelling van 16% verwacht. Let wel op, de verlaagde bijtelling geldt alleen tot een catalogusprijs (cap) van 40.000 euro. Ook de cap wordt in de komende dagen steeds lager, in 2022 wordt dit 35.000 euro. Bovendien kan je 10% van de netto catalogusprijs terugkrijgen met de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Je leest hier meer over de SEBA. Kortom, hebben jullie de ambitie om een elektrische auto aan te schaffen? Doe dit dan zo snel mogelijk en het liefst vóór 2022.

4. Vraag de btw terug van niet betalende debiteuren

Heeft jullie organisatie nog openstaande facturen waarvan je zeker weet dat de debiteuren deze niet meer gaan betalen? Vraag dan de btw terug aan de Belastingdienst. Vanwege de coronacrisis kan het aantal niet betalende debiteuren in 2021 hoger zijn dan gebruikelijk. Het is in ieder geval een jaar na de uiterste betaaldatum mogelijk om de btw terug te vragen. Wanneer er geen betalingstermijn is afgesproken, geldt een wettelijk betalingstermijn van 30 dagen na ontvangst van de factuur door de debiteur. De btw kan jij terugvragen in de normale aangifte omzetbelasting. Het is belangrijk om de btw terugvraag in het juiste tijdvak te doen.

5. Grote uitgaven op de planning? Kijk of je een voorziening kan vormen

Zijn jullie zo goed als zeker dat er in 2022 bepaalde (grote) uitgaven zullen plaatsvinden in de organisatie? Dan kan misschien de winst over 2021 verlaagd worden door een voorziening te vormen. Dit mag alleen:

  1. voor toekomstige uitgaven die worden veroorzaakt door feiten en omstandigheden die zich in 2021 of eerdere jaren voordeden
  2. ze toe te rekenen zijn aan deze jaren
Door een voorziening te vormen voor toekomstige kosten worden deze kosten boekhoudkundig en fiscaal naar voren gehaald. Je spreidt deze gelijkmatig uit over diverse jaren tot en met het jaar waarin de kosten daadwerkelijk worden gemaakt. Hiermee kun je aanzienlijke fiscale voordelen behalen.

6. Fiscale subsidie: loonkostenvoordeel voor oudere of arbeidsgehandicapte werknemers

Wij zijn ervan overtuigd dat diversiteit op de arbeidsmarkt belangrijk is, hiervoor moeten gelijke kansen op die markt worden gecreëerd. Als werkgever kan je loonkostenvoordeel (LKV) krijgen voor oudere of arbeidsgehandicapte werknemers. Hiervoor moet wel een doelgroepverklaring afgegeven worden aan de werknemer. Deze moet de werknemer binnen drie maanden nadat hij of zij in dienst in getreden aanvragen bij het UWV of de gemeente. Na deze drie maanden vervalt het recht hierop, zorg ervoor dat je de werknemer tijdig op de hoogte stelt.

7. Eénloketsysteem voor afstandsverkopen

Sinds 1 juli 2021 geldt de nieuwe btw-regeling voor de e-commerce in de EU. Leveren jullie goederen aan klanten in de EU, dan kan je gebruik maken van het éénloketsysteem. In deze blog lees je meer over het éénloketsysteem, ook wel het One-Stop-Shop-System (OSS) genoemd.

8. Kies voor een zakelijke beloning voor jouw meewerkende partner

Heb je een onderneming in de inkomstenbelasting en werkt jouw partner mee in de zaak? Overweeg dan om een adequate beloning toe te kennen. Er zijn vier mogelijkheden:

  • Een man/vrouw firma aangaan
  • Een dienstbetrekking met je partner aangaan
  • Een reële arbeidsbeloning overeenkomen
  • Kiezen voor meewerkaftrek
Welke van de vier opties het meeste voordelig voor jullie is, verschilt per situatie. Laat je goed adviseren door een specialist.

9. Let op met uitkeren van dividend

Over de dividend uitkering betaal je aanmerkelijkbelangheffing (box 2 van de inkomstenbelasting). Dit is in zowel 2021 als 2022 26,9%. Het ontvangen dividend kan je gebruiken om bijvoorbeeld privéschulden af te lossen, voor privéuitgaven of voor het verminderen van een lening of rekening courant bij jouw bv. Als je het dividend op een spaarrekening laat staan, dan kan dat gevolgen hebben voor de belasting die je moet betalen in box 3 en voor de heffingskortingen.
Bovenstaande geldt altijd, maar in verband met de coronacrisis moet je daarbovenop rekening houden met de NOW-regeling en het bijzonder uitstel van betaling. Hiervoor was het niet toegestaan of dividend of een bonus uit te keren. Let dit jaar dus extra goed op met het uitkeren van dividend. Laat je goed adviseren waar nodig.

10. Voorkom belastingrente en check de voorlopige aanslag vennootschapsbelasting 2021

Het tarief voor de belastingrente is hoog en de regels ervoor zijn streng. Vanaf 1 januari 2022 geldt voor de vennootschapsbelasting een belastingrente van 8% in plaats van het huidige tarief van 4%. Wees daarom kritisch op de voorlopige aanslag of voorlopige teruggaaf. Heeft de bv beter gedraaid dan gedacht en moeten jullie daarom waarschijnlijk meer vennootschapsbelasting betalen? Vraag dan om een aanpassing van de voorlopige aanslag om belastingrente te voorkomen. Meer weten over belastingrente en hoe je deze kan voorkomen, lees hier onze blog.

11. Ga na of je alle overeenkomsten met de bv hebt vastgelegd

Als directeur-grootaandeelhouder (DGA) wordt je vaak als één gezien met de bv. Theoretisch gezien is dat niet zo. Het is daarom belangrijk om alle overeenkomsten tussen de bv en de DGA schriftelijk vast te leggen. Voorbeelden zijn de arbeidsovereenkomst, pensioenovereenkomst en deleningsovereenkomst. Zorg ervoor dat je zeker weet dat alle nodige overeenkomsten zijn geregeld. Meer DGA-advies nodig? Lees hier verder.

Nóg meer financiële en fiscale tips?

Kan je er na deze 11 tips geen genoeg van krijgen? Niet getreurd, bovenstaande tips zijnslechts enkele en volgens ons belangrijke – eindejaarstips voor 2021. Het Register Belastingadviseurs heeft alle eindejaarstips netjes op een rijtje gezet en gesorteerd per soort onderneming. Als RB-kantoor bieden wij de RB-special Eindejaarstips 2021 hier aan. Via onderstaande knop kan je het document gemakkelijk downloaden.

Download hier de RB Special - Eindejaarstips 2021

Download hier de RB Special - Eindejaarstips 2021

Vragen over de TOP 11 tips om 2022 goed van start te gaan?

Heb jij vragen over de top 11 financiële en fiscale tips om 2022 goed van start te gaan of over de RB-special? Onze adviseurs lichten de eindejaarstips graag toe en nemen gelijk de mogelijkheden voor jullie organisatie onder de loep. Neem gerust contact met ze op.

Deel pagina

Vragen over dit artikel?

 adviseert je graag!

Meer artikelen